Debat

Råd: Den grønne transport halter bagefter

DEBAT: Transporten halter bagefter, når det gælder reduktion af CO2-udslip. Samtidig er der stadig alt for store problemer med sundhedsskadelig luftforurening og støj, skriver Christian Ege, sekretariatschef i Det Økologiske Råd.

Den grønne transport halter bagefter, skriver Christian Ege, sekretariatschef i Det Økologiske Råd. 
Den grønne transport halter bagefter, skriver Christian Ege, sekretariatschef i Det Økologiske Råd. Foto: Organictoday.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christian Ege
Sekretariatschef i Det Økologiske Råd

Der er behov for at forstærke indsatsen, blandt andet med supercykelstier og med støtte til cykelbyer. Der skal gøres en langt større indsats uden for København, hvor cyklingen de fleste steder er gået tilbage over en årrække.

Christian Ege
Sekretariatschef i Det Økologiske Råd

Problemerne med CO2-udslippet, luftforureningen og støjen kan kun løses med en kombination af begrænsning af privatbilkørslen, fremme af alternativerne, det vil sige kollektiv trafik og cykling, mere effektiv godstransport samt fremme af køretøjer med lavere CO2-udslip, støj og luftforurening.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, hvordan transportpolitikken skal se ud efter det kommende folketingsvalg. Hvad skal en ny regering prioritere? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Der er altså ikke ét tryllemiddel. Vi skal fremme brug af el til personbiler og tog samt biogas til tunge køretøjer (lastbiler og busser). Også alternative brændstoffer til skibe og fly skal fremmes, blandt andet avancerede biobrændstoffer.

Ny registreringsafgift
Afgiftspolitikken spiller en afgørende rolle. Vi skal forberede indførelse af roadpricing snarest muligt – som det er anbefalet blandt andet af Trængsels- og Produktivitetskommissionerne. Omlægningen af registreringsafgiften, som blev gennemført i 2007, spillede i starten en positiv rolle, da man gjorde afgiften delvist afhængig af bilens CO2-udslip.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Det gjorde, at Danmark var et af de lande, som hurtigst opfyldte EU-målene for sænkning af nye bilers CO2-udslip. Men desværre gjorde man afgiften statisk, idet man fastlagde, at en benzinbil er brændstofbesparende, hvis den kører mere end 16 km/l – og tilsvarende 18 km/l for en dieselbil. Det har medført, at man i dag præmierer omkring 90 procent af de nye biler, som om de var særligt brændstofbesparende! Hvis man ikke ændrer dette, vil afgiften bevæge sig mod 0, efterhånden som vi nærmer os EU-målet for 2021. Regering og Folketing må derfor snarest ajourføre afgiften, så den svarer til dagens teknologi og EU-regler.

Dette kunne samtidig løse problemet med fortsat afgiftsfritagelse af elbiler. Regeringen har nu lavet en midlertidig løsning, fordi den er bange for at miste provenu. Det ville ikke være noget problem, hvis man fik stoppet hullet i netop registreringsafgiften og dermed sikrede imod fortsat fald i provenuet herfra. Men en mere varig løsning vil være at indplacere elbiler på en fornuftig måde i det almindelige afgiftssystem – på samme måde som Skatteministeriet har gjort med plugin-hybridbilen BMW I3-Rex, som nu betaler minimumsafgiften på 20.000 kr.

Biogas til tunge køretøjer
For de tunge køretøjer er biogas det umiddelbart mest tilgængelige alternativ. Der er gennemført vellykkede forsøg hermed. Dog har man de fleste steder brugt naturgas – hvor CO2-fordelen er ganske lille ift. diesel. Det store spring kommer, når man bruger biogas.

Det skal i praksis ske ved at købe certifikater – som er udviklet af Energinet.dk. Barrieren er, at gasbusser og –lastbiler har en merpris – dog langt fra så stor som tilsvarende elkøretøjer. Merprisen bør kompenseres ved en afgiftslempelse på biogas til tunge køretøjer – svarende til hvad vores nabolande allerede har gjort. Det er et felt, hvor vi bestemt ikke er foregangsland, men kan lære meget af nabolandene.

Bedre og billigere kollektiv trafik
På den kollektive transport har vi set en række gode tiltag fra regeringens side – sammen med SF, EL og DF – i form af Togfonden og aftalen om ”Bedre og billigere kollektiv transport”. Men vi skal videre ad den vej. Her er det foruroligende, at Venstre nu siger, at den kollektive transport har fået nok – ”nu er det bilerne og motorvejenes tur”. Samtidig prøver V og K at så tvivl om Togfondens finansiering. Det er svært at sige, om der er et problem – det kommer an på, hvor længe olieprisen holder sig så lav som nu. Men hvis der er et problem, kan det let løses. Man kunne blot lave en midlertidig afgift på benzin og diesel, som kompenserede for dette prisfald. Det kunne skaffe et provenu til Togfonden – og bilisterne ville blot opleve den benzin- og dieselpris, som de var vant til før 2014.

Der er også taget en række gode initiativer inden for cykling. Der er behov for at forstærke indsatsen, blandt andet med supercykelstier og med støtte til cykelbyer. Der skal gøres en langt større indsats uden for København, hvor cyklingen de fleste steder er gået tilbage over en årrække.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00