Debat

Rederier: Ole Birk skal flytte godset over både sø og land

DEBAT: Den maritime godstransport møder store forhindringer på tværs af landegrænser, og derfor skal Ole Birk Olesen presse på for at strømline reglerne i EU-landene. Det skriver Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Det er vigtigt, at vi for alvor sætter gang i et europæisk indre marked for søtransport, skriver Jakob Ullegård fra Danmarks Rederiforening.
Det er vigtigt, at vi for alvor sætter gang i et europæisk indre marked for søtransport, skriver Jakob Ullegård fra Danmarks Rederiforening.
Anders Redder
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jakob Ullegård
Direktør, Danmarks Rederiforening

Det er oplagt at rose Ole Birk Olesen (LA) for, at han krystalklart har stemplet ind i forhold til diskussionen om offentligt opgavetyveri.

Transportministeren slog tonen tydeligt an, da han i et svar til Folketingets Transportudvalg gjorde det klart, at Vejle Havn havde handlet i strid med Havneloven, da de løste bugseringsopgaver i Horsens Havn i december 2016.

Men selv om en liberal minister fortjener ros for at tage tydelige liberale skridt, så offentlige havne ikke maser sig ind på private markeder, så vil jeg alligevel benytte denne lejlighed til at rejse en helt anden og noget sværere debat.

Fakta
Deltag i debatten!
Send en mail til [email protected]

Der er nemlig en stor gevinst for hele samfundet ved at flytte transport af gods fra landevej til søvej eller tog. Stigende trafikmængder giver kødannelse, udsigt til mere trængsel og slitage på vejnettet. Derfor skal de forskellige transportløsninger udnyttes bedre, hvilket samfundsøkonomisk kan give mening, da søvejen har masser af ubrugt kapacitet.

Et kludetæppe af forskellige regler
Tilbage i 2011 opstillede EU en stadigt gældende vision. Her fastsatte man en målsætning om, at 30 procent af alt det gods, der i dag transporteres mere end 300 kilometer på landevej, skal transporteres ad søvejen eller med tog i 2030. Det er en bid af den vision, som med fordel kan være en af ledestjernerne for vores transportpolitik under Ole Birk Olesen.

Vi skal have gjort den grænseoverskridende handel via maritim transport meget nemmere, for aktuelt er der et kludetæppe af forskellige løsninger på tværs af EU-landene.

Jakob Ullegård
Direktør, Danmarks Rederiforening

At flytte transport fra vej til sø tager tid og er svært. Ellers var det sket for længst. Her er det vigtigt, at vi for alvor sætter gang i et europæisk indre marked for søtransport.

Vi skal have gjort den grænseoverskridende handel via maritim transport meget nemmere, for aktuelt er der et kludetæppe af forskellige løsninger på tværs af EU-landene – stik imod de politiske ambitioner.

Her ligger en opgave for politikere og myndigheder. De skal sikre, at det bliver nemmere for transportøren at give de nødvendige oplysninger om skib, gods og eventuelt passagerer, der kræves udleveret af myndigheder.

Når vi nu på europæisk plan skal have etableret et nyt fælles såkaldt ”Single Window” – altså et sted med alle informationer – er det helt afgørende, at det bliver udviklet med brugeren for øje.

Myndighederne som medspiller
I den forbindelse er det vigtigt, at nye tiltag fra myndighederne fungerer sammen med den kommercielle del af forretningen. Ny teknologi som blockchain kan meget vel være en del af svaret, hvor de nye elektroniske løsninger vil erstatte traditionelle papirgange. 

Vi skal fortsat i fællesskab arbejde for, at den samlede transportkæde bliver mere effektiv og omkostningsbevidst. Arbejdet med at sikre størst mulig konkurrencedygtighed på tværs af de trafikale aktører er der heldigvis opbakning til hele vejen rundt i regi af det danske ”Short Sea Promotion Center”, som er ramme for indsatsen.

Godstransport fra A til B bør anses for at være et fælles produkt for alle de involverede parter, inklusiv rederi, havn og for- og eftertransporten med lastbil.

Det lange, seje træk ser vi frem til at fortsætte – og forhåbentlig med ministeren og myndighederne som aktiv medspiller.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Ullegård

Særlig rådgiver for forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003), Crown Prince Frederik Scholar, Harvard Kennedy School

0:000:00