Rederier: Schmidt bakker op om færgefarten

DEBAT: Hans Christian Schmidt (V) har i det første år som transportminister vist forståelse for færgefartens udfordringer, skriver Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.

Af Jakob Ullegård
Direktør i Danmarks Rederiforening

Da regeringen kom til magten, var en del af bagagen en klar intention om at sænke prisen på færgebilletter til en række af de danske øer. Her er veldrevet og prisdygtig færgefart helt afgørende for bosætning, erhvervsliv og turisme, så på alle måder er færgefarten en livsnerve.

Lavere billetpriser var et håndgribeligt tiltag, som blandt andet transportminister Hans Christian Schmidt (V) havde gjort sig til talsperson for i valgkampen. I februar spillede regeringen så et forslag på banen. Et flertal vedtog en lempelse af billetpriserne, og der var endda flere partier, som gerne havde bidraget mere.

For os er det ikke kun det materielle, som vil være med til at sætte yderligere gang i øerne – og dermed levere på overskriften om ”Vækst i hele Danmark”. Det handler også om, at et så bredt flertal i det danske folketing bakker op om, at danske færger er af afgørende betydning for den danske infrastruktur. Den anerkendelse er vi glade for – og dermed er vi kommet et godt skridt nærmere trafikal ligestilling.

Klar linje om ID-kontrol
At vores transportminister i det første år har vist, at han er forstående over for færgefartens udfordringer, blev også tydeligt i forhold til en anden skelsættende begivenhed for færgefarten. Det gælder den svenske regerings indførelse af ID-kontrol, som åbenlyst belaster færgerne til Sverige, alt imens den væsentligste konkurrent Øresundsbroen friholdes af den svenske regering.

Her var linjen fra regeringen klar: ”Det ville have været helt på sin plads, hvis svenskerne selv betalte for det, når det er dem, der ønsker det,” som Hans Christian Schmidt formulerede til Ritzau, da kontrollen gik i luften 4. januar. Dermed fik han også præciseret regeringens holdning til transportøransvar, nemlig at den myndighed, som pålægger opgaven, også bør betale.

Den svenske regering har efterfølgende meldt ud, at den vil kompensere de virksomheder, der foretager ID-kontrollen. Det har endnu ikke materialiseret sig, men der er ingen tvivl om, at den danske regerings klare holdning har været befordrende. Og Hans Christian Schmidt har samtidig arbejdet med sin svenske kollega med at afbøde nogle af de uønskede konsekvenser af kontrollen, som eksempelvis ramte skoleklasser og andre.

En grønnere færgefart
Hvad er det så for en færgefart, som 1-års jubilaren bakker op om? Der er ingen tvivl, om at færgerne betyder noget i vores transportsystem. Faktisk viste en analyse i 2015, at der transporteres flere passagerer med færgerne til danske havne, end der flyver ud og ind af de danske lufthavne. Det kan man godt være stolt over, hvis man har stået i mylderet i transithallerne i Kastrup eller Billund.

Dertil kommer, at det er en færgefart, som i stigende grad bliver grøn. Vi har allerede set cruisefærger fra rederiet Fjordlines, som reducerer NOx- og SOx-emissionen ved at skifte til LNG, og  Scandlines har energieffektiviseret ved at indsætte hybridfærger på ruterne til Tyskland, og senest har rederiet HH Ferries meldt ud, at de to færger ”Tycho Brahe” og ”Aurora” skal gå over til batteridrift på overfarten Helsingør–Helsingborg.

Disse eksempler vidner om, at grøn færgefart er højt på dagsordenen herhjemme. Færgerne er en afgørende del af vores infrastruktur. Og det er klart, at hvis du kan slukke for motoren på mange hundrede biler, alt imens du sejler på strøm, som i stigende grad kommer fra især vindmøller, så er det ægte grøn omstilling. Den udvikling ses også på andre mindre ruter landet over.

En grønnere færgefart er altså en ting. Lavere billetpriser med samme høje serviceniveau en anden. Alt i alt er der altså en positiv udvikling for den færgefart, som Hans Christian Schmidt nu i et år har været den primære minister for. Ambitionen må være, at den linje holder på vejen ind i år to af hans ministertid.

Forrige artikel ITD: Transportbranchen kan vise vejen til vækst ITD: Transportbranchen kan vise vejen til vækst Næste artikel Elbil-alliance: God dialog skal føre til handling, Schmidt Elbil-alliance: God dialog skal føre til handling, Schmidt
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.