Regeringen er splittet inden forhandlinger om et stykke af Sjælland, der har været reserveret til motorvej i 50 år

Skal idéen om en motorvej mellem Køge og Helsingør endegyldigt skrottes, så man kan bygge på arealet, eller skal staten holde fast i sin arealreservation? Regeringen er tilsyneladende uenig med sig selv før forhandlinger med Folketinget indledes onsdag. 

Arealreservationen af Ring 5-korridoren har eksisteret siden 1973. Nu skal Folketinget drøfte dens fremtid. 
Arealreservationen af Ring 5-korridoren har eksisteret siden 1973. Nu skal Folketinget drøfte dens fremtid. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Daniel Bue Lauritzen

I 50 år har en cirka 60 kilometer lang arealreservation slået en kile ned mellem Roskilde, Frederikssund og Hillerød i vest og Køge og Storkøbenhavn i øst.

Men nu kan det snart være slut. 

Onsdag indleder Folketingets partier forhandlinger om fremtiden for den såkaldte transportkorridor, og her tegner der sig på forhånd et flertal for at ophæve reservationen bestående af en næsten samlet opposition og regeringspartiet Venstre.  

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00