Bødskov bekræfter "ubetalt regning" for billigere biler

KASSETJEK: Den tidligere VLAK-regering fik aldrig sikret den fulde finansiering til aftalen om at lempe bilafgiften i 2017. Det bekræfter skatteministeren, som nu vil undersøge, hvor dybt hullet i kassen er.

Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti sikrede danskerne billigere biler, men fik aldrig fulgt op på den forudsatte finansiering og fremtidssikring af bilafgifterne.
Den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti sikrede danskerne billigere biler, men fik aldrig fulgt op på den forudsatte finansiering og fremtidssikring af bilafgifterne.Foto: Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Hvis vi havde haft regeringsmagten, ville vi have sat os ned og undersøgt, hvad vi så kan gøre. Men det har vi jo ikke.

Louise Schack Elholm (V)
Skatteordfører

Den socialdemokratiske regering står til at skulle samle op på en regning i milliardklassen, som den tidligere regering har efterladt.

Regningen stammer fra den politiske aftale om at lempe bilafgifterne fra oktober 2017, hvor VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om at reducere blandt andet registreringsafgiften på biler.

Skatteminister Morten Bødskov (S) kalder det naturligt, at en ny regering overtager "ubetalte regninger" fra den tidligere regering.

Dokumentation

Vejafgifter og registreringsafgift

VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti indgik i september 2017 aftale om omlægning af bilafgifterne.

Aftalen indeholdt først og fremmest en reduktion af registreringsafgiften. Hertil kommer blandt andet en forhøjelse af den såkaldte reparationsgrænse.

De to ting fordrede tilsammen ny finansiering for 300 millioner årligt fra 2020 og frem. Disse penge skulle sikres ved at indføre en vejafgift baseret på erfaringerne fra en tysk model. Den tyske model blev imidlertid kendt i strid med EU-retten af EU-Domstolen tidligere på ugen.

VLAK-regeringen har endnu ikke fremsat sit forslag til en dansk vejafgift.

Ud over vejafgiften mangler VLAK-regeringen også at fremlægge en metode til den i aftalen forudsatte justering af registreringsafgiften, som skal sikre, at afgiften ikke udhules i takt med bilernes generelt stigende energieffektivitet.

Fraværet af denne model betyder, at de økonomiske vismænd i deres seneste rapport om dansk økonomi har valgt at nedjustere forventningerne til de kommende års indtægter fra registreringsafgifter.

”Det indebærer, at den strukturelle saldo forværres med ca. 0,1 pct. af BNP gradvist fra 2019 til 2025,” skriver Det Økonomiske Råd i rapporten 'Dansk Økonomi, forår 2019' (s. 87).

En nedjustering af den strukturelle saldo på 0,1 procent vil ifølge regeringens konvergensprogram for 2019 medføre, at råderummet frem mod 2025 reduceres med to milliarder kroner.

Regeringens egne økonomiske prognoser bygger på en forudsætning om, at aftalen om bilafgifter fra 2017 bliver fuldt gennemført. Derfor indregner disse prognoser højere indtægter fra registreringsafgiften end Det Økonomiske Råd.

Skatteministeriets notat om opgørelsen af de strukturelle indtægter fra registreringsafgiften kan findes her.

Kilder: Det Økonomiske Råd, Finansministeriet og Skatteministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00