Regeringen og rød blok indgår aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler

Aftalen om en kilometerbaseret afgift er onsdag kommet endeligt på plads. Transportbranchen er ikke overraskende utilfredse og mener ikke, aftalen vil gøre branchen mere grøn. Skatteordfører Anders Kronborg (S) påpeger, at den grønne omstilling koster for alle, men anerkender, at der skal holdes øje med implementeringen. 

Fra 2025 bliver det dyrere at køre lastbil, når aftalen om en kilometerbaseret vejafgift træder i kraft. 
Fra 2025 bliver det dyrere at køre lastbil, når aftalen om en kilometerbaseret vejafgift træder i kraft. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Freja Søgaard

Aftalen om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler har været på vej længe, men onsdag blev den cementeret.

Bag aftalen, der fra 2025 gør det dyrere at køre lastbil, står regeringen sammen med SF, Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre.

Vejafgiften blev allerede aftalt i sidste juni af den daværende regering og det røde flertal og var en opfølgning på 2020-aftalen om grøn omstilling af vejtransporten.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00