Debat

Ret fokus mod cabotage-reglerne, Leif Mikkelsen

DEBAT: Skattenedsættelser er urealistiske, som det politiske klima er lige nu, lyder det fra erhvervspolitisk chef hos DTL Ove Holm. I stedet bør der rettes fokus mod cabotage-reglerne, skriver han i et svar til Leif Mikkelsen.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ove Holm
Erhvervspolitisk chef hos Dansk Transport og Logistik, DTL

DTL er enig i, at det danske vognmandserhverv har for ringe konkurrenceevne, og vi mener, at det gør det stort set umuligt for danske vognmandsvirksomheder at konkurrere med udenlandske virksomheder, der i stort og stigende omfang benytter sig af de meget lempelige cabotage-regler til at køre indenrigstransport i Danmark under anvendelse af deres hjemlandes lavere lønniveauer og arbejdsvilkår i øvrigt. Og uden at betale en krone i dansk skat.

Dansk vognmandserhverv rammes
Udsigterne til, at skatter og afgifter i Danmark kan sænkes, som Liberal Alliance ønsker, så det danske transporterhverv bliver konkurrencedygtigt på egen bane, er desværre ikke gode.

Fx får vognmandserhvervet fra 1. januar 2013 endnu en konkurrencemæssig begmand i form af en nedsættelse af loftet over det skattefri rejsefradrag fra årligt 50.000 kr. til 25.000 kr. Det vedtog Folketinget så sent som i sidste uge.

Fakta

BLAND DIG!
Deltag i debatten- send dit indlæg til [email protected]

Målet med sænkningen skulle være at gå efter udenlandsk arbejdskraft, der ikke betaler ret meget skat i Danmark, men den virker stik modsat for selvstændige vognmænd og lastbilchauffører, der kører lange ture i Danmark og hyppigt overnatter i deres lastbiler. For kun de og ingen af deres udenlandske konkurrenter rammes, og det vil flytte endnu flere arbejdspladser fra danske til udenlandske vognmænd og chauffører, der ikke betaler en krone i dansk skat.

DTL noterer, at både Dansk Folkeparti og Liberal Alliance har kæmpet for at undgå denne forringelse af dansk konkurrenceevne, men desværre forgæves.

DTL ser derfor ingen anden udvej end nu og her at få gennemført en markant stramning af de nuværende meget lempelige cabotage-regler, som udenlandske vognmandsvirksomheder benytter til at køre indenrigstransport i Danmark - uden at betale en krone i skat.

Ove Holm
Erhvervspolitisk chef hos Dansk Transport og Logistik, DTL

Cabotage-reglerne skal strammes
DTL ser derfor ingen anden udvej end nu og her at få gennemført en markant stramning af de nuværende meget lempelige cabotage-regler, som udenlandske vognmandsvirksomheder benytter til at køre indenrigstransport i Danmark - uden at betale en krone i skat.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ove Holm

Underdirektør, erhvervspolitisk chef, DTL - Danske Vognmænd
cand.merc. (Handelshøjskolen i Århus. 1989)

Leif Mikkelsen

Fhv. landsformand (LA), fhv. MF (V og LA), gruppeformand & medlem af Folketingets Præsidium
landmand (Asmildkloster Landbrugsskole 1973)

0:000:00