Debat

Roadpricing giver stordriftsfordele og mindre trængsel

DEBAT: 3F's forslag om en generel kørselsafgift for personbiler er en god idé, skriver chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk i et svar til Jan Villadsen.
Kandidatstuderende i Fransk og Europæiske studier (CBS). Researcher på nyhedsportalerne Sundhed og Transport. Født og opvokset i København
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er anderledes positive perspektiver i 3F's idé om en generel kørselsafgift for personbiler.

Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent i Dansk Erhverv
Af Jesper Højte Stenbæk
Chefkonsulent i Dansk Erhverv

Dansk Erhverv tager afstand fra regeringens planer om en kilometerafgift for lastbiler. Til gengæld tager vi positivt mod 3F og Krakas idé om at undersøge effekterne ved en generel kilometerafgift for personbiler til afløsning af blandt andet registreringsafgifterne.

Nej til kørselsafgifter for lastiler
Regeringen overvejer at indføre en kilometerafgift på lastbiltrafikken. Den afgift vil være dyr at opkræve pr. km og kun give et begrænset økonomisk bidrag til statskassen. De negative effekter vil være tab af job - særligt i yderområderne - tab af konkurrenceevne og etablering af et nyt, stort og dyrt bureaukrati. Erhvervstrafikken kører kun når det er nødvendigt, og der er opgaver, der skal løses. Derfor vil miljøgevinsten også være meget begrænset.

Intelligente afgifter er en god ide
Der er anderledes positive perspektiver i 3F's idé om en generel kørselsafgift for personbiler. Hvis vi flytter afgiften fra indkøb af bil til kørsel med bilen, er der i høj grad mulighed for positive effekter både for miljøet, trængselen og mobiliteten uden, at vi rammer danskerne på pengepungen. Samtidig giver stordriftsfordelene mulighed for at få administrationsudgifterne ned.

Vi deler dog bekymringen om, at dette er teknisk vanskeligt at indføre, og har derfor også noteret os, at 3F foreslår en grundig undersøgelse og drøftelse af forslaget inden, det bliver implementeret.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten- send dit indlæg til [email protected]

Det er fra flere sider blevet påpeget, at indførelse af lastbilafgiften kan give nyttige erfaringer i forhold til en senere, generel afgift. Vi skal på det kraftigste advare mod at gøre et centralt dansk erhverv til forsøgslaboratorium særligt i en periode, hvor krisen kradser alvorligt i mange virksomheder, og bundlinjen er under pres.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef, Transport og Infrastruktur, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1997)

0:000:00