S: Femte spor-kommuner laver politisk sabotage

JERNBANER: Kommuner, der er fortalere for femte spor-løsningen i stedet for nybygningsløsningen på banestrækningen Roskilde-København mødes med stærk skepsis.
Foto: Colourbox
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Det vil være underligt, om Trafikstyrelsen virkeligt har regnet så mange milliarder forkert. Det har jeg meget svært ved at tro.

Pia Olsen Dyhr
(SF)
Ni kommuner langs den nuværende jernbanestrækning Roskilde-København er gået i offensiven for at få overtalt politikerne til at vælge at udvide strækningen med et femte spor. Det skal ske i stedet for en nybygningsløsning over Køge, som et flertal i Folketinget efter alt at dømme støtter.

For år tilbage var man meget tæt på at beslutte sig for nybygningsløsningen, men lokalt valgte politikere i blandt andet Det Radikale Venstre (f.eks. Martin Lidegaard) og i Venstre (f.eks. Flemming Damgaard Larsen) fik trumfet igennem, at der skulle bruges over 100 millioner kroner på også at få lavet en VVM-vurdering af femte spor-løsningen.

Nøglepersoner gav femte spor liv
Efter sidste valg skiftede De Radikale mening, da Martin Lidegaard ikke blev genvalgt. Flere folketingsmedlemmer i andre partier har nu også talt for nybygningsløsningen, efter at Femern-broen blev aftalt med tyskerne, ligesom at VVM-redegørelserne for de løsninger kraftigt taler for at lave nybygningsløsningerne.

Men repræsentanter for de ni kommmuner Greve, Holbæk, Odsherred, Høje-Taastrup, Lejre, Solrød, Ishøj, Roskilde og Vallensbæk besøgte i går Folketingets Trafikudvalg for at tale deres sag.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00