S-kandidat vil have gratis kollektiv trafik, men afvises blankt: “Ikke Socialdemokratiets politik”

Den kollektive trafik skal være gratis, lyder det fra den socialdemokratiske folketingskandidat Nikoline Prehn. Men det er ikke partiets politik, afviser transportordfører. Reformen vil koste statskassen et stort milliardbeløb, der skal finansieres ved hjælp af road pricing, foreslår Prehn. 

Det vil koste statskassen 9,4 milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis, viste DTU-beregninger i 2020. 
Det vil koste statskassen 9,4 milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis, viste DTU-beregninger i 2020. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Klimakrisen skal tages mere alvorligt, og derfor skal der blandt andet indføres road pricing i København og tilbydes gratis offentlig transport.

Sådan lyder det i et opslag på Facebook fra den socialdemokratiske folketingskandidat Nikoline Prehn.

“Klimakrisen skal tages alvorligt, og vi skal turde gå længere end hidtil. Eksempelvis indføre road pricing i København, gøre offentlig transport gratis, indføre krav om plantebaseret kost i offentlige insitutioner og se på muligheden for afgifter på kød, fly og tøj,” skriver Nikoline Prehn i opslaget.

Hun forestiller sig, at road pricing og gratis billetter skal indføres som en samlet reform. 


“Vi skal gøre den kollektive trafik mere attraktiv. Jeg bor selv i København, og jeg synes, at der er alt for mange biler i vores storbyer. Jeg tror, at vi kan indføre road pricing, så vi kommer til at betale for at køre på vejene i vores storbyer, og man kan bruge de penge på at sætte prisen ned og allerhelst gøre al offentlig transport gratis,” uddyber hun overfor Altinget.

Det lyder som nye toner fra Socialdemokratiet, der traditionelt ikke går ind for gratis kollektiv transport. Men partiet har ikke ændret holdning til spørgsmålet, oplyser partiets transportordfører Thomas Jensen (S).

“Det er ikke Socialdemokratiets politik,” skriver han kortfattet i en SMS.

Prehn vil kæmpe for det

Kandidaten Nikoline Prehn er godt klar over, at hendes holdninger ikke er på linje med hendes eget partis.

“Nej, jeg tror ikke, at det her er en partimelding. Men der er helt klart nogle unge socialdemokrater, der mener, at det er en spændende tanke.”

Hvorfor går du til valg på det, hvis det ikke er partiets politik?

“Fordi vi er et bredt parti, hvor der er plads til at tænke selvstændige tanker. Og det her er noget, jeg vil kæmpe for, hvis jeg bliver valgt til Folketinget.”

Minianalyse

Det er ikke unormalt, at nye folketingskandidater prøver forslag af, der ikke er i tråd med deres partiers politik, forklarer Altingets politiske kommentator, Erik Holstein. 

"Man ser med mellemrum, at lokale kandidater markedsfører sig med forslag, der ikke er i overensstemmelse med partiets politik. Som i det aktuelle tilfælde er det næsten altid forslag fra relativt ukendte kandidater, der skal gøre sig bemærket," siger han.

Det er desuden ikke første gang, at et ungt medlem af Socialdemokratiet i København har udmærket sig med anderledes politik end partiets.

Det samme så man i sommerferien, hvor Laura Rosenvinge, der er medlem af Borgerrepræsentationen, angreb moderpartiets syn på byerne og identitetspolitik.

"Nogle af de københavnske socialdemokrater er ved at skille sig ud fra resten af partiet med en mere grøn og woke-agtig politik, der appellerer til en del af storbyvælgerne. Det er også det, man ser afspejlet her," siger Erik Holstein. 

 

Er der ikke en risiko for, at du stikker de københavnske vælgere blår i øjnene, når du siger, at du går til valg på at gøre den kollektive transport gratis, selvom dit parti ikke går ind for det?

“Nej, overhovedet ikke. Jeg kan love dem, at jeg vil gøre, alt hvad jeg kan for det, hvis jeg skulle være heldig at blive valgt.”

Hvis Nikoline Prehn bliver valgt til Folketinget og lykkes med at overbevise den resterende Socialdemokratiske folketingsgruppe om forslaget, forventer hun, at effekten af kombinationen af road pricing og gratis kollektiv trafik vil være til gavn for klimaet.

“Jeg håber helt klart at flere vil benytte sig af offentlig transport, fordi det er meget mere klimavenligt,” siger hun.

Læs også

Koster stort milliardbeløb

Det er der også grund til at tro.

I 2020 regnede DTU’s transportforskere på effekten af at gøre den kollektive trafik gratis, og konklusionen var dengang, at de vil være betydelige.

“Der vil være en meget stor stigning i, hvor mange der benytter den kollektive trafik," siger seniorforsker ved DTU Ninette Pilegaard.

I analysen kom eksperterne frem til, at der vil ske en CO2-reduktion på 300.000 ton ved en fuld indfasning af gratis billetter og 100.000 ton ved en lokal indfasning i de fire største byer. Den effekt kan primært tilskrives fald i privatbilismen, der vil svinde med 4,6 procent ved en landsdækkende reform og 1,3 procent ved gratis billetter i byerne. 

Ændringerne vil dog samtidig slå et stort hul i statskassen.

Ifølge DTU’s beregninger vil gratis kollektiv transport i hele landet føre til at provenutab for staten på 9,4 milliarder kroner, mens tabet vil være på 4,4 milliarder kroner, hvis man kun sløjfer billetpriserne i København, Aarhus, Odense og Aalborg.

For de beløb får man en stigning i den kollektive trafik på henholdsvis 126 og 31,7 procent.

Færre cyklister

Beregningerne fra DTU viser dog også, at en stor del af de nye ture med de kollektive transportformer sker på bekostning af cykel- eller gåture.

"Rigtig mange af dem (nye rejser i kollektiv transport, red.) er overflytning fra cykel og gang, mens der er mere begrænset effekt på overflytning fra biler relativt set," siger Ninette Pilegaard.  

Ifølge beregningerne vil den fulde indfasning sænke antallet af cykel- og gåture med respektivt 21 procent, hvilket isoleret set vil føre til et fald i folkesundheden, der af økonomerne på DTU anslås til en samfundsøkonomisk værdi på 2,5 milliarder kroner.

Den mindre bilkørsel vil omvendt give afledte effekter i form af særligt lavere trængsel og færre uheld, der i alt summeres til en værdi på lige under to milliarder kroner.

Nikoline Prehn, hvorfor er det her den rigtige måde at bruge så relativt stort et milliardbeløb?

“Det er det, fordi der er brug for, at vi gør vores offentlige transport mere attraktiv. Jeg er også ret sikker på, at rigtig mange især københavnere, men også folk i Aarhus, Odense og Aalborg stadig vil vælge cyklen, selvom det bliver gratis at tage metroen, fordi det ofte er det hurtigste og nemmeste valg." 

Road pricing kan måske finansiere

Forslaget om at finde pengene i road pricing vil kunne gå op afhængigt af, hvordan man lægger ambitionsniveauet. 

I foråret 2021 foreslog Eldrupkomissionen en ny trængselsafgift i hovedstaden, der vil kunne tilføre statskassen mellem 590 og 750 millioner kroner om året.

Det vil i sig selv ikke kunne finansiere forslaget, men sidste vinter foreslog De Økonomiske Vismænd en mere grundlæggende ændring af bilafgifterne, hvor det nuværende system erstattes af en trængselsdifferentieret vejafgift.

Den reform vil give et samlet skatteprovenu på 15 milliarder kroner. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nikoline Linnemann Prehn

Folketingskandidat (S), radiovært, 24syv
statskundskabsstuderende

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

0:000:00