Debat

S: Stop pirattaxa nu - bedre taxa, også i provinsen

TRANSPORTDEBATTEN: Behovet for taxaer er steget kraftigt i både yderområder og weekender. Derfor er der brug for regeringens udspil om en ny taxa-politik, skriver transportordfører Rasmus Prehn (S).
Uden en ny taxa-politik kan det ikke garanteres, at der ikke vil være næsten "taxa-døde" områder, skriver transportordfører Rasmus Prehn (S).
Uden en ny taxa-politik kan det ikke garanteres, at der ikke vil være næsten "taxa-døde" områder, skriver transportordfører Rasmus Prehn (S).Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Rasmus Prehn (S)
Transportordfører

Det er ofte ikke til at få en taxa i provinsen, når mormor skal til familiefest, og i de større byer stiger problemet med pirattaxaer, der kører sort og ureglementeret.

Vores behov for taxa har ændret sig ganske meget sammenlignet med for 20 eller 30 år siden. Derfor er det kolossalt positivt, at regeringen har lanceret et udspil til nye regler på taxa-området.

At udspillet har mødt massiv modstand fra oppositionen er forventeligt. Hos Venstre og Dansk Folkeparti er mantraet ofte: aldrig mere fornyelse. Men vi skal altså turde se både virkeligheden og problemerne i øjnene.

Derfor er en lovændring på taxa-området nødvendig. Og selvfølgelig skal vi lytte til kritikken og være i tæt dialog med branchen.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Niende udgave af Transportdebatten er samtidig sæsonens sidste før en ny opstart til efteråret. Derfor sætter vi med denne runde paneldebat fokus på, hvad der har rørt sig på transportområdet i det indeværende folketingsår.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres syn på året, der er gået.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Behovet for taxaer er steget
Med regeringens udspil til ny taxapolitik sikres langt bedre muligheder for at etablere større og mere effektive taxafirmaer, der drives mere professionelt. Men også muligheder for at regulere udbuddet, så områder med taxa-mangel hurtigt og effektivt kan suppleres med nye vogne.

Det gælder også vogne, der køres af fritidschauffører, der stiller op i weekender og højtider, hvor taxabehovet er langt større, end det normale udbud kan klare.

At stikke hovedet i busken og råbe aldrig mere fornyelse, og så bare håbe på, at problemerne går over uden at foretage sig noget, som Venstre og Dansk Folkeparti lægger op til, er ikke alene voldsomt naivt. Det er ganske enkelt også uansvarligt.

Rasmus Prehn (S)
Transportordfører

Sandheden er nemlig, at vi danskere i dag har et helt andet taxa-behov, end vi havde for bare få årtier siden. I dag har flere familier bil, og mange har mere end én. Derfor er der ofte ikke det store behov for taxaer i hverdagen. Her kører folk selv.

Til gengæld er der voldsomt behov for taxaerne i weekender og ved højtider, hvor vi gerne vil slippe for selv at køre, fordi vi skal ud og have en hyggelig aften med en lille én til halsen. Heldigvis er det jo lykkes med den ene kampagne efter den anden at få danskerne til i stor stil at droppe spritbilismen.

Derfor er behovet for taxaer steget kolossalt i disse spidsbelastningstider, mens det måske er faldet i hverdagen, hvor folk kører selv eller hopper på toget. Det skal taxalovgivningen jo indrettes efter.

Pirattaxaer er både ulovligt og farligt
Mange steder er efterspørgslen på taxaer så stort i weekenderne, at de etablerede vognmænd slet ikke kan følge med. Sådan er det fx. i Aalborg, hvor jeg bor med min familie. Denne situation har desværre medført, at gesjæftige og lurvede typer begynder at køre ulovlig pirattaxa.

Når folk har stået tilstrækkelig længe i nattekulden og ventet på en taxa, er der desværre nogle, der er uforsigtige nok til at springe på en kriminel og ulovlig pirattaxa. Det er ikke alene dumt, fordi det er ulovligt, og unddragelse af fællesskabet, fordi der ikke betales skat.

Det viser sig også at være knaldhamrende farligt, fordi mange bliver bestjålet eller udsat for anden form for kriminalitet. Skal vi dette problem til livs, handler det, foruden at opfordre alle til at droppe pirattaxaerne, også om at sikre et tilstrækkeligt stort udbud af hyrevogne, når behovet er størst.

Ny taxa-politik
Samtidig kan vi se, at taxa-manglen også går hårdt ud over landets yderområder.

På landsplan er der forsvundet ca. 1.000 taxaer de seneste fem år, og manglen på taxaer, hvor der er langt mellem husene, har store konsekvenser for blandt andet ældre uden bil, som ved hjælp af taxa ellers stadig kan komme rundt og have et socialt og aktivt liv.

Som det er i dag, kan vi ikke garantere, at der ikke vil være næsten "taxa-døde" områder.

Der er derfor brug for nye boller på suppen i dansk hyrevognspolitik. At stikke hovedet i busken og råbe aldrig mere fornyelse, og så bare håbe på, at problemerne går over uden at foretage sig noget, som Venstre og Dansk Folkeparti lægger op til, er ikke alene voldsomt naivt. Det er ganske enkelt også uansvarligt.

Kom nu ind i kampen, og lad os få en ny taxa-politik på plads. Selvfølgelig i tæt dialog med branchen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00