Schmidt fik opbakning til at ændre vejlov
Emilie Iess Halberg
JournalistDet viser for mig, at det er en hovsa-lovgivning. Det her er et spørgsmål om rigtig mange penge, som kommunerne har indopereret i deres budgetter. Derfor kommer det til at få konsekvenser for de borgere, som ikke kan få en bedre folkeskole, som ikke kan få en bedre ældreomsorg.
Anne Baastrup (SF)
Trafikordfører
Der er bred opbakning i Folketinget til at ændre loven om private fællesveje. Det står klart efter førstebehandlingen af lovforslaget i går, torsdag. Regeringen fik opbakning fra DF og EL, mens S udtrykte delvis opbakning til forslaget. SF var imod og kaldte loven for "lovsjusk." R mente, at lovforslaget er udtryk for "unødvendig lovgivning".
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) var overrasket over, at alle partier ikke kunne bakke op om lovforslaget.
"Jeg havde længe den opfattelse, at det her formentlig var noget, som Folketinget kunne stå sammen om. Jeg havde slet ikke fantasi til at forestille mig, at vi kunne være uenige i substansen," sagde Hans Christian Schmidt.
Regeringen har ønsket at ændre loven for at gøre den lettere at forstå for borgerne og lettere at administrere for kommunerne, og for at give grundejerne en bedre retsstilling. Loven er ikke ændret, siden den blev vedtaget i 1973. Men oppositionen er ikke enig i, at en lovændring samlet set vil være en fordel for borgerne. Kommunerne har nemlig budgetteret med at overdrage offentlige veje til fælles privatveje, og det vil blive sværere med en lovændring. Dermed vil der være endnu færre penge til andre velfærdsydelser, lyder kritikken.