OPGAVER: Mette Frederiksen ændrer på flere ministerier. Få overblik over, hvordan ansvaret for de berørte områder bliver fordelt på Krag, Dybvad og Heunicke.
RESSORT-ROKADE: Indenrigsministeriet flyttes over under Kaare Dybvad, der fremover vil være indenrigs- og boligminister. Samtidig rokeres der også rundt på ressortområder i flere andre ministerier.
DEBAT: Jeg forstår godt frygten for, at ”hockeystaven” kan bruges som undskyldning for ikke at gøre nok her og nu, men nogle løsninger vil først få en effekt kort før 2030, skriver Jacob Stahl Otte.
DEBAT: Skal trafikvæksten på vejene holdes i skak, bør man kigge på, hvordan man kan udnytte kapaciteten bedre i de nuværende transportmidler. Her er Frankrig et forgangsland, skriver FDM.
DEBAT: Arbejdsmarkedet afhænger af et transportsystem, som får besat de tomme sæder i biler, busser eller tog. Movias mobilitetsplan giver svar på virksomhedernes udfordringer, skriver Kirsten Jensen og Per Hovmand.
DEBAT: Aftalen om grøn omstilling af vejtransporten mellem SF, Enhedslisten, Radikale og regeringen er uambitiøs i forhold til 2030-klimamålet. Støttepartierne bør sadle om, skriver Alternativet.
DEBAT: Der er behov for, at flere rejser fossiltfrit sammen i fremtiden. Derfor er landets tre største trafikselskaber gået sammen om at udvikle BRT, en ny form for kollektiv transport.
SAMRÅD: Rigsrevisionens kritik af tilsynet med PostNord er ikke overraskende, men genrejser spørgsmål om postselskabets økonomi, lyder det fra oppositionen. Venstre har kaldt transportmininister Benny Engelbrecht i samråd.
DEBAT: Det ville være smart, hvis togbilletten kunne bruges fra dør til dør uanset transportmiddel. Passager skal vælge, om de vil benytte samkørsel, delecykel, delebil eller løbehjul, skriver Susanne Krawack.
BUDGETTER: Kommunerne sænker budgetterne til den kollektive trafik i det kommende år i forhold til 2020, viser ny gennemgang. Ø-kommuner bruger flest penge på posten per indbygger.
DEBAT: Det burde alene være landmandens opgave at vurdere dyrs transportegnethed. Men også chauffører og vognmænd bliver holdt ansvarlige, hvis et dyr var uegnet til transport. EU-reglerne bør ændres, skriver Erik Østergaard.
NABOTJEK: Norges borgerlige regering har præsenteret en 212 siders klimaplan, hvor ”det vigtigste virkemiddel” er, at afgiften på CO2-udslippet gradvis skal stige til 2000 norske kroner i 2030. Årlige klimabudgetter skal også introduceres.
DEBAT: Coronakrisen prægede 2020, som også stod i den grønne omstillings tegn. Vi er blevet klogere på tre indsatser, der giver os mulighed for at genstarte grønt efter krisen, skriver Michael Zöllner.
KRITIK: Transportministeriet og Trafikstyrelsen har ikke ført tilstrækkeligt grundigt tilsyn med PostNords økonomi, lyder det i ny rapport fra Rigsrevisionen. Vi skal blive bedre, siger Engelbrecht.
KRONIK: Uden blusel foregiver aktører i et fremstød for Power-to-X, at der snart vil findes emissionsfrit brændsel til fly. Men det er ikke så bæredygtigt, som det lyder, skriver Noah.