SF kræver øget kontrol af bileksport

REGISTRERINGSAFGIFT: SF vil have større kontrol med eksporten af brugte biler. Der kan være millioner at hente fra uretmæssigt høje godtgørelser af registreringsafgift.
Der eksporteres stadig mange tusinde biler ud af Danmark hvert år. SF vil have intensiveret kontrollen af, om der bliver betalt for meget i godtgørelse af registreringsafgiften.
Der eksporteres stadig mange tusinde biler ud af Danmark hvert år. SF vil have intensiveret kontrollen af, om der bliver betalt for meget i godtgørelse af registreringsafgiften. Foto: Colourbox
Niels Th. Dahl

Der kan fortsat være millioner at hente for statskassen ved at øge kontrollen med de brugte biler, der eksporteres ud af Danmark.

Det mener SF, der derfor vil have flere ressourcer og medarbejdere til en løbende kontrol i SKAT på området.

"Vi er naive, hvis vi tror, at snyderiet bare er gået væk. 70 pct. af de nye biler, der eksporteres, bliver ikke taget ud til syn, og der er mulighed for at fuske med handelspriserne og med, om bilen overhovedet eksporteres. Det bekræfter mig i, at der fortsat fosser penge ud af skatteborgernes lommer - penge, som kunne gå til velfærd eller til lavere skatter. Derfor bliver vi nødt til at afblæse regeringens nedskæringsplan for SKAT og tilføre flere medarbejdere, som S og SF har foreslået," siger SF's skatteordfører Jesper Petersen. 

Stramninger i to omgange
Der har gennem flere år været fokus på snyd i forbindelse med eksporten af brugte biler. Når en bil eksporteres, har ejeren siden 2002 nemlig kunnet få godtgjort en del af registreringsafgiften svarende til bilens værdi - men det har åbnet mulighed for forskellige typer af omgåelse af reglerne. Blandt andet har mange tidligere eksporteret og fået godtgørelse for biler, som egentlig bare skulle skrottes, mens andre har rullet bilens kilometertæller tilbage for at få bilen til at virke mindre brugt, eller simpelthen slet ikke har solgt nogen bil i udlandet.

Hvis det var kendt i branchen, at der var en systematisk kontrol, og at der dermed var en reel risiko for at blive afsløret, hvis man snød, så ville det betyde, at færre ville gøre det.

Jesper Petersen (SF)
Skatteordfører

Ordningen betød, at antallet af eksporterede biler på få år nærmest eksploderede - fra kun 4.600 i 2005 til 63.000 i 2007 og 55.000 i 2008.

Folketinget har strammet reglerne for godtgørelse af registreringsafgift i to omgange. Først i 2008, hvor der blev indført en bundgrænse for udbetalingen, så det ikke længere kunne betale sig at sende skrotningsklare biler ud, og senere ved nytår i 2009, hvor der blev indført krav om syn af alle eksporterede biler over 10 år og af ca. 30 pct. af bilerne, der er yngre end 10 år.

Men stadig synes 70 pct. af bilerne under 10 år ikke - og det er et problem, mener Jesper Petersen. Han hæfter sig blandt andet ved, at et midlertidigt indsatsprojekt fra SKAT på de eksporterede biler dette forår afslørede, at SKAT havde udbetalt 65 mio. kr. for meget til eksportørerne - et markant andel af de ca. 1,0 mia. kr., der blev udbetalt i alt i 2009. Og 58 sager var så grove, at de kan ende ud i straffesager.

"Lovstramningerne har klart været en forbedring, og vi stemte også for dem. Men jeg har fået et tip fra en, der har stort kendskab til området, om, at der stadigvæk foregår snyderi, og at der er mulighed for at fuske med handelspriserne," siger Jesper Petersen, der gerne vil have både syningsprocenten op og sikre sig, at SKAT laver en generel, løbende kontrol med de eksporterede biler og ikke blot lejlighedsvist udpeger det som indsatsområde.

"Det er en mulighed at kræve, at flere biler skal synes. Og derudover: Hvis det var kendt i branchen, at der var en systematisk kontrol, og at der dermed var en reel risiko for at blive afsløret, hvis man snød, så ville det betyde, at færre ville gøre det," siger han.

SKAT og FDM: Snyd kan ikke udelukkes
Efter at Folketingets lovændringer trådte i kraft, er antallet af eksporterede biler gået kraftigt ned. Fra 2008 til 2009 skete således en halvering fra ca. 55.000 biler til ca. 27.500. Samtidig faldt den udbetalte godtgørelse dog kun fra 1,4 mia. kr. til 1,0 mia. kr. Men den manglende overensstemmelse i tallen kan dog ikke alene godtgøre, at der fortsat finder snyd sted, forklarer chefkonsulent i SKAT's afdeling for motorkoordinering og planlægning Jørn Nysum:

"Lovændringerne har betydet, at det er nyere biler med en højere værdi, der bliver eksporteret. Loven gør, at man ikke længere får noget ud af at eksportere de meget brugte biler, og derudover skal man også se det i lyset af finanskrisen, hvor mange forhandlere har haft sværere ved at komme af med nyere biler i Danmark, siger han.

På den anden side vil Jørn Nysum imidlertid ikke udelukke, at der fortsat kan være snyd bag nogle af tallene:

"Det er svært at afvise, at der kan laves snyd stadigvæk, selv om jeg tror, at fokus på området har gjort, at folk nok generelt er mere forsigtige med det."

Foreningen af Danske Motorejere (FDM) var tilhængere af at indføre det delvise synskrav på nyere biler for få år siden, men mener, det vil være for bureaukratisk og unødvendigt at udvide det:

"Det er klart, at jo højere man sætter den grænse for, hvilke biler der skal til syn, jo flere snydere vil man måske også fange. Men SKAT har gode redskaber allerede i dag, fordi de har adgang til at se, hvad de reelle handelspriser er, og relativt nye biler har faktisk en ret fast pris. Derfor har SKAT et godt grundlag for at kunne fange det, hvis nogen sætter en pris, der er helt skæv," siger chefjurist i FDM Lars Ellegaard.

V: Ikke flere ressourcer
Venstres skatteordfører Mads Rørvig vil gerne være med til at se på, om SKAT bør rette søgelyset endnu mere på eksporten af biler. Han er dog ikke tilhænger af at tilføre yderligere ressourcer til SKAT særligt til dette formål:

"Vi kunne jo godt vedtage i dansk skattelovgivning, at vi skal kontrollere alt - men der bliver det jo også et ressourcespørgsmål. Jeg er sådan set tilfreds med, hvis indsatsafdelingen kigger på det engang imellem, men jeg er da villig til at se på, om der skal andre metoder til, hvis det tyder på, at der stadig er systematisk snyd," siger han.

Socialdemokraterne og SF vil generelt bruge flere penge på SKATs kontroller. De to partier mener, en ekstra investering her vil være provenuneutral allerede det første år og kunne give et overskud til statskassen på længere sigt.

Dokumentation

FAKTA:

Antal eksporterede biler og udbetalt godtgørelse af registreringsafgift:

 2005 2006 2007 2008 2009 
Antal biler (ca.)4.60033.700 63.000 55.000 27.500 
Udbetalt godtgørelse (mio. kr.) (ca.)125 467 1.300 1.400 1.000 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Petersen

Udenrigs- og udviklingsordfører (S), formand for Folketingets Skatteudvalg, fhv. minister
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

Mads Rørvig

Administrerende direktør, De Danske Bilimportører
cand.merc. (CBS 2010)

0:000:00