SF vil vække jernbanens timeplan til live efter valget

INTERVIEW: ’Tøsedrengene’ i DF skal ikke lykkes med at dødsdømme planerne om flere hurtige tog på tværs af landet. I hvert fald ikke hvis det står til SF, som vil tvinge Togfondens timeplan ind i en ny infrastrukturaftale.

SF's formand Pia Olsen Dyhr stod i 2014 'fadder' til den politiske aftale om Togfonden DK og realisering af timdemodellen. Nu kæmper partiets transportordfører, Karsten Hønge (<i>til højre, red.</i>), for at holde live i planerne.
SF's formand Pia Olsen Dyhr stod i 2014 'fadder' til den politiske aftale om Togfonden DK og realisering af timdemodellen. Nu kæmper partiets transportordfører, Karsten Hønge (til højre, red.), for at holde live i planerne.Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Dansk Folkeparti er nogle tøsedrenge. Vi vidste jo godt på forhånd, at der kunne komme lokal modstand, og at oliepriserne kunne bevæge sig op og ned. Men med den her slags projekter nytter det ikke noget pludselig at blive bange og stikke halen mellem benene.

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører

Timemodellen er død, længe leve timemodellen.

I valgkampens magttomrum svæver en række store jernbaneinvesteringers skæbne i det uvisse.

Det skyldes, at Dansk Folkeparti i marts trak sin støtte til centrale komponenter i den timemodel for jernbanen, da partiet valgte at indgå aftale om en stor investeringsplan for infrastruktur med regeringen.

Dokumentation

Togfondens timemodel

I januar 2014 indgik den daværende SRSF-regering, EL og DF aftale om Togfonden DK, som indebar en realisering af timemodellen mellem de største byer.

Timemodellen indebærer, at rejsetiden med tog på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus, Odense-Esbjerg og Aarhus Aalborg reduceres til en time.

Dette indebar blandt andet indkøb af tog med tophastighed på 200 km/t. De nødvendige hastighedsopgraderinger af banestrækningen mellem Odense og København samt Hobro og Aalborg var allerede aftalt med aftalen om en 'grøn infrastrukturfond' fra 2009.

En realisering af timeplanen krævede derfor følgende yderligere investeringer.

  • En ny bane over Vestfyn til 4,9 milliarder kroner
  • En ny bro over Vejle Fjord til 4,3 milliarder kroner
  • En ny bane Hovedgård – Aarhus til 3,4 mia. kr.
  • Opgraderinger af de eksisterende strækninger Fredericia – Vejle, Vejle – Horsens – Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet 1,0 miliarder kroner
  • Opgradering af den eksisterende strækning Aarhus – Hobro til 0,9 milliarder kroner
  • Pulje til perrontilpasninger med videre på 0,3 milliarder kroner.

Ud over investeringer i timemodellen indebar aftalen om Togfonden DK også opgraderinger og elektrificering af en række regionale banestrækninger.

Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00