Debat

Sjællændere: Start byggeriet af en ny Storstrømsbro nu

DEBAT: En ny Storstrømsbro er på vej, men det udskudte byggeri risikerer at løbe ind i problemer, fordi Femernforbindelsen sluger arbejdskraften. Den bedste løsning er at komme i gang nu, skriver fire repræsentanter fra Region Sjælland og Sjællands kommuner.

Med udskydelsen af byggeriet af den nye Storstrømsbro falder arbejdet sammen med etableringen af Femernforbindelsen, og det betyder, at der ikke er folk nok til arbejdet, skriver fire sjællandske repræsentanter.
Med udskydelsen af byggeriet af den nye Storstrømsbro falder arbejdet sammen med etableringen af Femernforbindelsen, og det betyder, at der ikke er folk nok til arbejdet, skriver fire sjællandske repræsentanter.Foto: Colourbox
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Stenbæk
Regionsrådsformand i Region Sjælland,

Susanne Lundvald
2. næstformand for Region Sjælland,

Niels Hörup
Formand for KKR Sjælland,

og Knud Erik Hansen
Næstformand for KKR Sjælland

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit indlæg til [email protected].

Helt rank står Storstrømsbroen og kæmper, som om den godt ved, at opgaven, den udfylder, er uhyre vigtig for borgerne i Region Sjælland. 

Hver dag sikrer Storstrømsbroen, at syd og nord bliver forbundet. Den sikrer, at togpendlerne kan komme på arbejde og hjem igen. Endelig sikrer den trafikken fra Danmark til Tyskland og resten af Europa.

Ved at rykke byggeriet frem undgår vi, at det hele skal bygges oven i hinanden, og samtidig kan vi også skabe og udvikle en ekspertise, der kan indgå i byggeriet af Femernbælt-forbindelsen.


Jens Stenbæk, Susanne Lundvald, Niels Hörup og Knud Erik Hansen
Henholdsvis regionsrådsformand i Region Sjælland, 2. næstformand for Region Sjælland, formand for KKR Sjælland og næstformand for KKR Sjælland

De mange år har sat sine tydelige spor, og derfor bør vi sende broen på en velfortjent pension. Beslutningen er endda taget, og alle er enige. Finansielt er projektet også på plads, der mangler kun et tryk på startknappen, og så kan det første spadestik tages.

Ingen grund til at udskyde arbejdet
Det sker bare ikke lige nu. Hele projektet er som bekendt udskudt til 2024, så der er hele otte år til den nye bro står færdig.

Der er allerede argumenteret på kryds og tværs og fra næsten alle fløje for, at Storstrømsbroen bør være færdig i 2021 og ikke i 2024.

Vi er helt enige i stort set alle argumenterne, og man skal ikke være byggesagkyndig eller ekspert for at se, at Storstrømsbroen er ved at være mæt af dage. Betonen smuldrer og pillerne slår revner, og fra tid til anden må man enten ikke færdes oven på broen eller sejle under den.

De positive effekter af en ny Storstrømsbro er mange, og hele området vil nyde godt at det løft, som broen vil give. For slet ikke at tale om de problemer, der opstår, hvis vi ikke får en ny bro, eller hvis den nuværende bro må give op inden den nye står færdig. 

Alt dette bekymrer os selvfølgelig, og derfor er der kun en vej, nemlig at komme i gang med projektet nu! 

Femernforbindelsen støvsuger al arbejdskraft
Det rejser et nyt spørgsmål, som ingen i den offentlige debat indtil nu har beskæftiget sig med: Hvem skal bygge den nye Storstrømsbro? 

Det indlysende svar er jo struktører, ingeniører og så videre, men hvor skal de komme fra?

Når der skal bygges store projekter som et Universitetshospital i Køge, en ny jernbane til Ringsted eller en Storstrømsbro, gør man arbejdet op i mandeår. Universitetshospitalet kræver 2.000 mandeår, København-Ringsted-jernbanen kræver 1.750 år, og endelig skal der bruges cirka 2.400 mandeår for at bygge den nye Storstrømsbro. Med de mange projekter, der allerede er i gang, er der allerede nu mangel på arbejdskraft, og derfor hentes der arbejdskraft i udlandet.   

Femernforbindelsen skal bruge 17.800 mandeår. Det vil støvsuge al arbejdskraft, ikke bare i Danmark, men også hos de store internationale entreprenørfirmaer, som skal bygge forbindelsen. Så når vi om få år står med en endnu mere forpint Storstrømsbro og skal til at bygge en ny, vil der mangle hænder og arbejdskraft - og ligeså vigtigt: danske hænder og dansk arbejdskraft. 

Ryk etableringen frem
Ved at rykke byggeriet frem undgår vi, at det hele skal bygges oven i hinanden, og samtidig kan vi også skabe og udvikle en ekspertise, der kan indgå i byggeriet af Femernbælt-forbindelsen.

Derfor vil Region Sjællands borgmestre og Regionsrådet på det kraftigste anbefale, at regeringen fremrykker beslutningen om etablering af den nye Storstrømsbro. Den udskudte etablering til 2024 bør rykkes frem, så Storstrømsbroen vil stå færdig i 2021.

Resultatet bliver, at flest mulige danske virksomheder og medarbejdere frigøres til at indgå i byggerierne af både Storstrømsbroen og Femern Bælt-tunnelen. Dette sikrer den største beskæftigelsesmæssige effekt og økonomiske vækst i Region Sjælland, og vi undgår flere flaskehalse og forsinkelser i anlægsbyggerierne i regionen. Samtidig vil det også sikre færdigheder, som kan bruges i byggeriet af Femernforbindelsen.

Der er altså mange gode og vægtige argumenter for, at den nye Storstrømsbro skal stå færdig i 2021. Men alle disse argumenter må vige, hvis den nye Storstrømsbro slet ikke kan bygges, fordi der ikke er nogen ledige hænder, hverken i Danmark eller i udlandet. 

Tænk, hvis vi står i den situation, at vi kræver, ønsker og drømmer om en ny bro, økonomien er på plads og kontrakterne er klar, men der ikke er nogen til at grave det første hul eller støbe den første beton. Det ville være en katastrofe! 

Lad os tage de første skridt nu og sikre, at vi har reel mulighed for at bygge en ny Storstrømsbro. Alt andet vil være mangel på rettidig omhu.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Stenbæk

Formand, Andel, formand, Professionshøjskolen Absalon, formand, Danske Professionshøjskolers formandskollegie

Niels Emil Haulund Hörup

Fhv. borgmester (V), Solrød Kommune
bankuddannet og HD i Organisation & Ledelse (CBS)

0:000:00