Debat

Stadsingeniør: Udvikling i Nordjylland kræver statslig medfinansiering

DEBAT: Hvis trafikpresset på Aalborg Havn skal lettes, kræver det hjælp fra regeringen. Men de er tilbageholdende med at yde den økonomiske støtte. Det mener Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.

Statslig medfinansiering er en forudsætning for en helt central adgangsvej i Aalborg Havn, mener Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.
Statslig medfinansiering er en forudsætning for en helt central adgangsvej i Aalborg Havn, mener Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Kirkfeldt
Stadsingeniør, Aalborg kommune og formand, KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed

Regeringen vil skabe vækst og udvikling i hele Danmark og det sætter vi pris på i Aalborg. Vi kan og vil gerne selv prioritere udviklingen og er helt bevidste om den centrale rolle vi spiller for et opland, der er meget større end Aalborg kommune. Vi har brug for en infrastruktur, der kan håndtere alt fra bløde trafikanter på vej til skole og universitet, og til den tungeste godstrafik til havnen og vores store virksomheder. Det er selvfølgelig en opgave som er højt prioriteret, fordi en velfungerende infrastruktur er en forudsætning for vækst, udvikling og beskæftigelse.

Vi har én kritisk vejstrækning der skal udbygges for at få godstrafikken til den regionale vækstmotor, Aalborg Havn, til at flyde, nemlig Tranholmvej.

Vejen udgør en del af forbindelsen fra Aalborg Havn til motorvejsnettet og er adgangsvej for mange virksomheder – blandt andet Siemens Wind Powers store vindmøllefabrik – samt for store boligområderne i Aalborg Øst. Det der dog er problematisk er, at Tranholmvej er eneste kommunevej på denne vigtige rute mellem Aalborg Havn og motorvejsnettet.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Aalborg kommune kan ikke alene
Trafikprognoserne viser, at trafikken på Tranholmvej vil stige fra de nuværende 17.000 biler pr. døgn og til 21.000 biler pr. døgn i 2025. Aalborg kommune planlægger derfor en udvidelse af Tranholmvej, så vejen udvides fra de nuværende 2 spor til 4 spor på en 3,6 km lang strækning. I et særskilt projekt etableres dobbeltrettet cykelsti på strækningen. Vi har haft fordebat om udvidelsen af Tranholmvej og næste step er VVM-redegørelsen, som Aalborg kommune forventer at sende i offentlig høring i starten af 2016.

Det er en bunden opgave at sikre Aalborg Havn og de mange store virksomheder i Aalborg Øst de mest optimale vækstbetingelser, men Aalborg kommune kan ikke alene.

Det er en bunden opgave at sikre Aalborg Havn og de mange store virksomheder i Aalborg Øst de mest optimale vækstbetingelser, men Aalborg kommune kan ikke alene.

Michael Kirkfeldt
Stadsingeniør, Aalborg kommune og formand, KTC's faggruppe for veje, trafik og trafiksikkerhed

Forudsætningen for projektet på Tranholmvej er imidlertid, at staten – eventuelt via ”Havnepakke 3” - medfinansierer 50 procent af anlægsomkostningen på ca. 80 mil. kroner, altså ca. 40 mil. kroner.

Vi har forstået, at der er bredt politisk flertal for konstruktionen, og at pengene ”findes”. Men regeringen sidder på kassen, og dermed mangler vi et meget håndfast bevis på, at ambitionen om at skabe ”vækst og udvikling i hele landet” er andet end blot ord.

Vi efterspørger naturligvis ikke særbehandling i Aalborg og kan blot henvise til, at der allerede er tilgået statslig finansiering til infrastrukturprojekter i en række andre havnebyer.

Vækst og udvikling i Nordjylland
Der foregår lige nu en kraftig udvikling i Aalborg med blandt andet udvidelse af Aalborg Universitet, byggeri af nyt Universitetshospital, etablering og byggeri af ungdomsboliger i tusindvis og omdannelse af centrale industriområder. Ved udgangen af 2025 forventer vi, at der i Aalborg – landets tredjestørste kommune – er 25.000 flere indbyggere, godt 5.000 nye boliger og over 3.000 nye arbejdspladser.

Den hastige udvikling i Aalborg betyder selvfølgelig, at der må tænkes i udvikling af infrastrukturen og i bæredygtig kollektiv trafik.

Allerede nu er der trængsel på vejene. Og i fremtiden bliver det kun til endnu længere køer og endnu mere trængsel. Aalborg er den naturlige vækstdynamo for hele regionen, og et afgørende konkurrenceparameter for fremtidens erhverv er helt indlysende god infrastruktur og effektive logistikløsninger.

Vi er klar til at skabe vækst og udvikling, men vil staten medvirke? Vi venter spændt!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Kirkfeldt

Drifts- og Teknikdirektør, Vejdirektoratet, fhv. stadsingeniør, Aalborg Kommune
ingeniør (Ingeniørhøjskolen Aarhus Teknikum 1991)









0:000:00