Staten glemte vejsag - kritik fra ombudsmand

KORT NYT: Folketingets ombudsmand kritiserer Statsforvaltningen Sjælland for sjusket sagsbehandling i sag om et hus og en vej.
Rasmus Nielsen

Lemfældig og sjusket sagsbehandling. Sådan karakteriserer Folketingets Ombudsmand behandlingen af en sag i Statsforvaltningen Sjælland. Sagen handler om et ældre par på Holbæk-egnen der søgte om fritagelse for at betale omkostninger ved en såkaldt skelforretning.  

Parrets hus havde slået revner på grund af trafikken tæt ved huset, og for at kunne rejse sag om erstatning mod kommunen var det nødvendigt at fastslå grænsen mellem kommunevejen og huset. Derfor søgte husejeren i september 2006 det daværende Statsamtet Vestsjælland om fritagelse for at betale udgifterne ved en sådan skelforretning. Men det var først 16 måneder og en henvendelse fra ombudsmanden senere at ansøgeren fik sit svar. Undervejs var der begået en række alvorlige sagsbehandlingsfejl.

Statsforvaltningen forklarede ombudsmanden at det på grund af tekniske problemer ikke havde været muligt automatisk at overføre sager af denne art da statsamtets opgaver overgik til statsforvaltningen den 1. januar 2007 i forbindelse med kommunalreformen. Derfor var sagen ikke blevet opfanget i erindringssystemet, men var fejlagtigt blevet henlagt på arkiv.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00