Stor opbakning til havnelov-anbefalinger

HAVNE: Et enigt havnelovudvalg har fremlagt sin betænkning med 12 anbefalinger til en ny havnelov. SF og DF er positive, og transportministeren vil bruge betænkningen som grundlag for en kommende ændring af havneloven.
Et enigt havnelovudvalg har fremlagt 12 konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan få havne i verdensklasse.
Et enigt havnelovudvalg har fremlagt 12 konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan få havne i verdensklasse.Foto: Colourbox
Anne Burlund

Det er et flot stykke arbejde med rigtigt mange gode elementer. Det er vigtigt for os, at havnene kan udvikle sig, uden at det skaber ulige konkurrencevilkår.

Kim Christiansen (DF)
Trafikordfører
Fakta

Havnelovudvalgets 12 anbefalinger: 

1. Investeringer i landarealer

2. Forretningsmuligheder

3. Anvendelse af havnearealer

4. Økonomisk samarbejde mellem havne

5. Aflønning af bestyrelsesmedlemmer

6. Internationale investeringer

7. Branchedrøftelse af standardlejekontrakter

8. Sikring af statslige interesser i havne

9. Informationsmateriale om indflydelse på havnenes lokalplaner

10. Etablering af lokale havneråd

11. Nedsættelse af et nationalt Erhvervshavneråd

12. En strategi for havne i verdensklasse


Kilde: Havnelovudvalgets betænkning
Hvis de danske havne skal være i verdensklasse, skal havnenes drifts- og udviklingsmuligheder styrkes. Sådan lyder konklusionen fra et enigt havnelovudvalg, der efter et halvt års intensivt arbejde i sidste uge afleverede sin betænkning til transportministeren.

Betænkningen indeholder 12 konkrete anbefalinger til en ny havnelov og andre indsatsområder, der kan udvikle havnene. Udvalget anbefaler blandt andet, at havnene får mulighed for at foretage investeringer i landområder, der ikke ligger i umiddelbar nærhed af havnens eksisterende arealer til transportcentre, og at kommunale aktieselskabshavne får øgede forretningsmuligheder.

"Anbefalingerne er helt centrale, fordi de giver både havnene og havnevirksomhederne mulighed for at ekspandere og følge med udviklingen," siger Orla Grøn Pedersen, der er formand for havnelovudvalget.

Udvalget, der har haft til opgave at revidere den ti år gamle havnelov, har været bredt sammensat af repræsentanter fra både DI, KL, 3F, Transportministeriet, Danske Havne og Danske Havnevirksomheder. Og især de to sidste, der repræsenterer henholdsvis ejerne og brugerne af de danske havne, stod skarpt over for hinanden, da udvalgsarbejdet begyndte i november.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00