Strid om plads til letbane i København

NYHED: Letbaner er en afvejning mellem biltrafik og kollektivtrafik, mener bl.a. Dansk Byggeri. Eksperter modsiger: Der er plads til begge.
Natali Braagaard

Målet er jo bedre fremkommelighed, og jeg kan altså ikke rigtigt se, at en letbane vil løse problemerne - den vil snarere forværre dem.

Finn Bo Frandsen
Specialkonsulent Dansk Byggeri

Dansk Byggeri siger nej. Trafikekspert og -konsulent siger ja. Københavns Kommune siger måske.

Omdrejningspunktet er letbaner, for mens politikerne i Århus allerede har truffet principbeslutning om en letbane, går striden i København blandt andet på, hvorvidt der er plads til de skinnebårne busser i gadebilledet.

Metro er det eneste rigtige
"Der er simpelthen ikke plads til en letbane i indre by. Målet er jo bedre fremkommelighed, og jeg kan altså ikke rigtigt se, at en letbane vil løse problemerne - den vil snarere forværre dem. Det svarer til at tillade modulvogntog i indre by," siger specialkonsulent og cand.polit. Finn Bo Frandsen fra Dansk Byggeri, der repræsenterer bygge-, industri- og anlægsvirksomheder.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00