Taxibranchen: Kør sikkert taxikompromis hjem

DEBAT: Det kræver politiske kompromisser at lande en aftale om en ny taxilov. Alle parter må give sig for at få enderne til at mødes, skriver Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

Af Trine Wollenberg
Direktør i Dansk Taxi Råd

Under overskriften ”Fra spændetrøje til åbning for skattesnyd”, har et hold debattører de seneste uger drøftet regeringens udspil til ny taxilov.

De politiske bidrag til debatten har til tider været kradsbørstige i tonen, men trods uenigheder om, hvor dybt det liberale snit skal ligge, er der heldigvis langt mere, der samler end skiller partierne ad.

På tværs af partierne er der enighed om behovet for at skabe et mere dynamisk taximarked ved at smidiggøre og modernisere den danske taxilovgivning ved blandt andet at afskaffe antalsbegrænsningen og gøre det muligt at drive taxivirksomhed i selskabsform.

Dertil kommer en mulig ophævelse af den kommunale begrænsning, fri prisfastsættelse på bestillingsture samt digitale kørselskontorer.

Smid ideologi over bord
Et flertal af partier var angiveligt parate til at indgå en politisk aftale om ny taxilov med den tidligere transportminister, men nu er der kommet et nyt udspil fra regeringen, hvorfor man på ny må gå sammen og finde et flertal for en aftale, der måske lander et sted midt i mellem de to udspil.

Og selv hvis regeringens udspil ikke bliver vedtaget i dets nuværende forfatning, bør der stadig være alle forudsætninger for, at regeringen, med en liberal transportminister for bordenden, kan bryste sig af at få vedtaget en af de ubetinget mest liberale og moderne taxilove i Europa. Men det kræver naturligvis politiske kompromisser at lande en politisk aftale om en ny taxilov, hvorfor alle parter må give sig for at få enderne til at mødes.

Lær af udenlandske erfaringer
Erfaring fra de steder i udlandet, hvor man har liberaliseret taxibranchen, understreger vigtigheden af, at man sikrer et vist niveau for alle i taxibranchen i kraft af nogle grundlæggende kvalifikationskrav, der skal opfyldes for at få adgang til markedet. Både Sverige og Holland har af flere omgange, siden deres taxilovgivninger blev liberaliseret, indført kvalitetskrav til både vognmænd og chauffører.

En anden vigtig lære fra udlandet er, at det er mest hensigtsmæssigt at iværksætte en gradvis liberalisering af taxibranchen, så man giver erhvervets aktører mulighed for at omstille sig. Samtidigt undgår man den såkaldte ”ketchupeffekt”, hvor der umiddelbart efter en omfattende ”Big Bang”-liberalisering, kommer en massiv overetablering på markedet, hvor det ”vilde vesten” hersker. Erfaringerne fra de lande, hvor taxibranchen har gennemgået en omfattende afregulering på kort tid viser i hvert fald, at det kan gå grueligt galt.

Skattekontrol og ordnede forhold
En ny taxilov bør tage højde for nye måder at gøre tingene på og ny teknologi, men vi er ikke enige i, at man skal kaste en masse lovgivning og kontrolmekanismer over bord.

En ny taxilov bør derfor tage højde for ny teknologi og nye måder at gøre tingene på, men man bør hverken tilpasse lovgivningen efter et bestemt firmas forretningskoncept, eller opfinde restriktioner, der unødigt forhindrer nye aktører i at komme ind på markedet.

I Dansk Taxi Råd støtter vi en omfattende liberalisering af taxibranchen, men med en gradvis accelerering på hastigheden og uden at ”liberalisere” skattekontrol eller ordnede forhold i branchen.

Et sådan kompromis synes der at være bred politisk opbakning til. Jeg har derfor stor tiltro til, at der er politisk vilje til at forhandle en modernisering af taxiloven på plads i den nærmeste fremtid, som vil frigøre taxibranchen fra den eksisterende lovgivningsmæssige spændetrøje, men uden at åbne op for skattesnyd.

Forrige artikel Det Økologiske Råd: Djævlen ligger i detaljen i energiunionen Det Økologiske Råd: Djævlen ligger i detaljen i energiunionen Næste artikel DF om taxilov: Ole Birk bør lytte til flertallet DF om taxilov: Ole Birk bør lytte til flertallet
Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

Ekspert: Statens udbudsregler skaber lønpres og nye konflikter

UDBUD: Det rammer medarbejderne, når et offentligt udbud som dét, Arriva vandt sidste år, presser virksomheder til at underbyde sig selv. Det mener en arbejdsmarkedsforsker, der bliver bakket op af Enhedslisten. Venstre ønsker ikke at blande sig.