Togselskaber dropper uafhængig passagerundersøgelse

SAMARBEJDE: Togselskaberne vil ikke længere lade Forbrugerrådet Tænk stå for undersøgelserne af passagerernes tilfredshed i regi af Passagerpulsen. De har ikke kunnet tåle kritik, lyder det fra Forbrugerrådet.

Fremover vil togselskaberne selv stå for at undersøge passagerernes tilfredshed, frem for at lade en uafhængig part gøre det.
Fremover vil togselskaberne selv stå for at undersøge passagerernes tilfredshed, frem for at lade en uafhængig part gøre det.Foto: Christian Als/ Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

De togrejsende vil ikke længere have en uafhængig instans, der tager pulsen på, hvor tilfredse de rejsende reelt er med den service, togselskaber som DSB og Arriva leverer.

Det står klart, efter at landets trafikselskaber har besluttet fremover at lave deres egne passagertilfredshedsundersøgelser.

I den forbindelse har togselskaberne opsagt deres samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, der gennem Passagerpulsen de seneste år har haft rollen som vagthund og nationalt talerør for brugerne af den kollektive transport.

Dokumentation

Politisk aftale om Passagerpulsen

Som en del af udmøntningen af forliget 'Bedre og billigere kollektiv trafik' fra 2012 indgik forligspartierne i 2014 aftale om etablering af Passagerpulsen.

Ifølge aftaleteksten har Passagerpulsen til formål at sætte fokus på passagerernes samlede rejse med den kollektive trafik, skabe ny viden samt sikre, at passagerernes interesser varetages af en uafhængig instans.

Parterne bag aftalen ønskede at finansiere følgende af Passagerpulsens aktiviteter:

  • Passagerpulsens sekretariat
  • Interessentforum
  • Passageragenter
  • Passagerpanel.

Det skulle bidrage til at sikre, at passagererne får en stærk stemme om deres behov og oplevelser på deres rejse fra dør til dør i den kollektive
trafik.

Passagerpulsen skulle evalueres efter tre år. Det vil sige i 2017.

Forligsparterne blev på den baggrund enige om at afsætte 30 millioner kroner, heraf halvanden million kroner til opstartsomkostninger, til Passagerpulsen frem til og med 2018.


Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00