Debat

Trafikekspert: Danske veje er dumme

DEBAT: Danmark halter efter teknologisk - og trafikforliget tager ikke fat på dette, skriver dagens debattør og peger på de uintelligente veje.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Peter Christensen,
afdelingsleder, Trafikplan, COWI

Vi kender alle situationen. Pludselig kø på motorvejen, hård opbremsning og efterfølgende kø-kørsel med usikkerhed om, hvornår vi kan være fremme. På udvalgte dele af vejnettet - og på bilferie i udlandet - har vi set, at der findes systemer, der kan hjælpe os med at sætte hastigheden ned i tide, og med information om hvornår vi er fremme. Samtidig ved vi, at problemerne med trængsel vokser.

Veje og biler kan være intelligente
Vi kan i Danmark blive bedre til at styre og afvikle trafikken på vejene og informere trafikanterne. Midlet hedder intelligente transportsystemer (ITS), der udnytter IT og anden ny teknologi til at følge, styre og informere trafikanter.

Resultatet er mindre behov for nye veje, bedre service for trafikanterne og besparelser på samfundets økonomi og den offentlige sektors budget. Det sker gennem forbedret trafikafvikling i form af sparede forsinkelser, færre ulykkesomkostninger og reduceret miljøbelastning.

I Danmark bevæger vi os endnu på det indledende stade sammenlignet med de ledende lande. Men med indsamling af viden fra udlandet og gennemførte forsøgsprojekter er der i Danmark opbygget viden inden for området på universiteter, hos vejmyndigheder og i private firmaer.

Peter Christensen
COWI

På bilist-siden ser vi en stor interesse - og vilje til at betale - for moderne teknologi i bilerne; såvel inden for sikkerhed som inden for rutevejledning og lignende intelligent udstyr. Så det er ikke bilisterne, der mangler interesse for ny teknologi.

De danske veje er ikke særligt intelligente
I Danmark bevæger vi os endnu på det indledende stade sammenlignet med de ledende lande. Men med indsamling af viden fra udlandet og gennemførte forsøgsprojekter er der i Danmark opbygget viden inden for området på universiteter, hos vejmyndigheder og i private firmaer.

Regeringen har i sit regeringsgrundlag skrevet, at den vil "fremme udviklingen af Danmark og den økonomiske vækst ved statslige investeringer i bl.a. den kollektive trafik og veje". Jeg mener, at ITS projekter bør indgå på lige fod med andre transportprojekter, når der skal prioriteres. ITS på vejsiden indgår ikke i det nye trafikforlig af 26/10-06.

En vision og handleplan for ITS er nødvendig
Vi kan med en dansk vision og handleplan stille skarpt på området, så myndighederne sammen med den private sektor kan realisere gevinsterne ved ITS.

Med vision, handleplan og de nødvendige offentlige investeringer kan vi komme i front på dette område. Så har vi i Danmark et godt grundlag for, at ITS bliver en helt naturlig del af de investeringsmuligheder, som det besluttes at gennemføre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Christensen

Direktør, Aktive Ejere, formand for Danske Spil, fhv. forsvars- og skatteminister & MF (V)
elektriker (1997), MBA (2018)

0:000:00