Trafikforskere: Vi er få i Danmark

NYHED: Trafikforskere i Danmark kommer ofte i medierne, for de sidder alene med deres viden om et specifikt fagområde.
Morten Find-Andersen

Der er ingen trafikforskning i Danmark, for det blev der reelt sat en stopper for med bevillingerne for fem-seks år siden.

Per Hoeman Nielsen
Lektor på Institut for Miljø og Samfund på RUC
Når medierne skal tale med en trafikforsker, henvender de sig i langt de fleste tilfælde til den samme forsker. En undersøgelse, som Altinget har lavet af, hvor ofte trafikforskere citeres i medierne, viser, at et lille udpluk af de danske trafikforskere er langt mere anvendt i medierne end deres kollegaer. Det skyldes ifølge forskerne selv, at der i realiteten kun er en meget begrænset gruppe af uafhængige trafikforskere i Danmark,  som ikke har direkte tilknytning til offentlige organisationer:

"Jeg tror, at visse forskere kan være afhængige af at være på god fod med myndighederne. Derfor er de måske mere tilbageholdende med at udtale sig til medierne," siger lektor Per Hoeman Jespersen fra Institut for Miljø og Samfund på RUC.

Samtidig er trafikforskning et relativt begrænset fagområde i Danmark. Derfor er det kun en lille kerne af trafikforskerne, der har mediernes interesse. Det er uheldigt, mener DI's chef for miljø og infrastruktur Bjarne Palstrøm:

"Jeg mener, at det er uheldigt, for det forhindrer et nuanceret syn på tingene, men for mig er det også et spejlbillede af, at Danmark er et lille land med hensyn til trafikforskning," siger Bjarne Palstrøm.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00