Debat

(Trafik)modellernes magt fremmer motorveje

DEBAT: Infrastrukturkommissionens trafikfremskrivninger er mangelfulde. De får det til at se ud som om, at store udvidelser af motorveje er uundgåelige, skriver professor i planlægning.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Petter Næss,
Professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet
Medlem af debatpanelet på Altinget | Miljø

Den regeringsudnævnte Infrastrukturkommission har for nyligt fremlagt deres rapport. Rapporten indeholder anbefalinger om fortsat omfattende udbygning af de danske motorveje.

En vigtig begrundelse for dette er, at der vil opstå helt uacceptabel trængsel i de største byområder, hvis vejene ikke bygges ud med flere kørebaner for at give plads til den forventede trafikvækst (70 pct. i løbet af årene frem til 2030).

I et foredrag i november 2007 hævdede Infrastrukturkommissionens formand, at pendlere, der bor i Køge og arbejder i København, ifølge modelberegningerne vil bruge fem timer i hver retning på bolig-arbejdsrejsen, hvis der ikke sker udvidelser af motorvejen!

Eksperter i trafikmodeller laver fejlslutninger
Hvilken politiker, der er ved sine fulde fem, vil gå imod udvidelse af motorvejene i Hovedstadsområdet og andre større byområder, hvis alternativet er stillestående og forurenende bilkøer?

Blandt de fleste af de eksperter, som arbejder med modelbaserede trafikberegninger, hersker øjensynligt den specielle og forkerte opfattelse af virkeligheden, at hverken transportens samlede omfang eller fordelingen mellem forskellige transportformer ændres, når der bygges større veje med plads til flere biler.

Petter Næss
Professor i byplanlægning

Trafikprognoserne udarbejdes af eksperter, som tilhører en bestemt professionel "kultur". I det moderne samfund hersker der forskellige værdier, holdninger og opfattelser inden for forskellige sektorer.

Blandt de fleste af de eksperter, som arbejder med modelbaserede trafikberegninger, hersker øjensynligt den specielle og forkerte opfattelse af virkeligheden, at hverken transportens samlede omfang eller fordelingen mellem forskellige transportformer ændres, når der bygges større veje med plads til flere biler.

Trængsel vil få flere til at vælge kollektiv trafik
Når det bliver mindre tidskrævende og mere komfortabelt at køre bil, vil nogle trafikanter, som i dag lader bilen stå på grund af trængslen, begynde at køre i stedet for at rejse kollektivt eller cykle.

Dette øger trafiktætheden og bidrager til at der igen opstår trængsel. De trafikmodeller, som Infrastrukturkommissionen benytter, tager imidlertid ikke højde for trængslens trafikbegrænsende virkning.

De tager heller ikke højde for mulighederne for at begrænse væksten i biltrafikken gennem bedre kollektiv transport og en arealanvendelse, der reducerer behovet for bilkørsel.

Danmarks ledende trafikmodelekspert, Otto Anker Nielsen, har flere gange peget på, at de trafikmodeller, som bruges i dansk vejplanlægning, groft overvurderer de tidsbesparelser, man kan opnå ved at udvide vejkapaciteten i områder med trængsel.

Miljøet lider under fejlslutninger
De fleste af modellerne ser helt bort fra det "trafikspring" som sker, når det bliver nemmere at bruge bil, mens nogle få modeller kun medtager det kortsigtede trafikspring og udelader det langsigtede.

Disse fejl fører uundgåeligt også til upålidelige vurderinger af nogle af de vigtigste miljømæssige konsekvenser af nye vejprojekter: trafikkens samlede energiforbrug og udledninger, det fremtidige antal trafikulykker og trafikkens støjbelastning.

Det er næsten 20 år siden australieren Jeff Kenworthy publicerede sin kritiske artikel "Don't shoot me - I am only the transport planner!". Til trods for transportforskeres langvarige kritik bliver modelfolkene ved i det samme gamle spor.

Er mangelfulde trafikprognoser tegn på ønsketænkning?
Ved at ignorere trafikspring, arealanvendelsens betydning og den kollektive trafiks muligheder, fungerer modelberegningerne som argumentation for, at tiltag for at dæmme op for væksten i biltrafikken har ringe effekt.

Professor ved Aalborg Universitet, Bent Flyvbjerg, har vist, at trafikprognoser ofte afviger stærkt fra den virkelige trafikudvikling, men på en måde, som bidrager til, at de foreslåede investeringsprojekter fremstår som fornuftige og nødvendige.

Måske er modelberegnernes fortsatte brug af de mangelfulde trafikmodeller ikke en uskyldig, teknisk funderet beslutning?

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Petter Næss

Professor emeritus, fhv. professor i byplanlægning, Aalborg Universitet
cand.arch. (Norges tekniske høgskole 1976), dr.ing. (Norges tekniske høgskole 1995)

Bent Flyvbjerg

Professor, ITU, dr.scient., dr.techn., professor, centerleder, University of Oxford, leder af The Major Projects Leadership Programme, Senior Research Fellow, St Anne’s College, University of Oxford
Cand.scient. (geografi og økonomi, Aarhus Uni. 1979), ph.d.

Otto Anker Nielsen

Professor i Transportmodellering, Leder af Transportdivisionen, DTU Management PhD 1995
ph.d. (DTH 1994), civilingeniør (DTH 1991)

0:000:00