Trafikselskaberne vil ændre ungdomskortet: “Det er en gammel løsning, og den virker ikke særligt godt”

De offentlige trafikselskaber foreslår en ny model for ungdomskortet, der skal gøre det mere simpelt og samtidig give flere adgang til rabat på rejser. Reformen kan finansieres af en lille prisstigning på normale billetter, lyder det. Transportministeren hilser forslaget velkomment. 

Ungdomskortet skal integreres i rejsekortet, anbefaler trafikselskaberne. 
Ungdomskortet skal integreres i rejsekortet, anbefaler trafikselskaberne. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Ungdomskortet til den kollektive trafik er for besværligt at få og svært at forstå.

Sådan lyder det fra en sammenslutning af landets offentlige trafikselskaber – både de regionale busvirksomheder, DSB, Metroselskabet – og det tyske selskab Arriva, der driver en række jernbanestrækninger i Jylland og på Fyn – der foreslår en ny model, der skal gøre lettere for de unge at forstå systemet.

“Det startede med en erkendelse af, at det nuværende ungdomskort ikke fungerer, som det skal. Det er en gammel løsning, og den virker ikke særligt godt,” siger Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i trafikselskabet Movia. 

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024