Transportbranchen uenige om udenlandsk fragtkørsel

NYHED: Udenlandske chauffører skal hurtigere forlade et EU-land end tidligere. Transportbranchen er splittet om nye vilkår.
Transportbranchen er splittet om, i hvor høj grad det skal være tilladt for udenlandske chauffører at køre ture i andre EU-lande.
Transportbranchen er splittet om, i hvor høj grad det skal være tilladt for udenlandske chauffører at køre ture i andre EU-lande.Foto: Colourbox
Linea Sanderbo Kürstein

Jeg tror, at vi havde haft et højere prisniveau, hvis vi havde holdt fast på, at vi ikke skulle have haft cabotage. Vi havde haft bedre rammevilkår uden cabotage.

Christian Jensen
Formand for FDL

Cabotagereglerne, der lige nu diskuteres i EU, vil betyde, at en udenlandsk lastbil højst må køre erhvervskørsel tre gange på syv dage i et EU-land, og derefter skal forlade det pågældende land.

HTS kræver total liberalisering på området, DTL vil begrænse cabotagen, mens FDL vil forbyde den. Det skriver Transportmagasinet.

HTS advarer imod begrænsningen, da det vil skade den danske transportbranches liberalisering, mener Michael Svane, erhvervspolitisk direktør i HTS:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00