Transportministeriets nye regneregler får fremtidige investeringer i infrastruktur til at se bedre ud

Det får nye motorveje til at se mere attraktive ud, når infrastrukturprojekter fremover skal gennemregnes uden skelen til negativ påvirkning af arbejdsudbuddet. Det kan øge anlægsniveauet i staten, vurderer professor. Cepos advarer imod, at arbejdsudbudstabet vil blive overset.

Tabet af arbejdsudbud har traditionelt været sat til en værdi på cirka ti procent af anlægssummen for nye projekter. Nu er den på nul. 
Tabet af arbejdsudbud har traditionelt været sat til en værdi på cirka ti procent af anlægssummen for nye projekter. Nu er den på nul. Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Fremtidens investeringer i broer, motorveje og tunnelforbindelser kommer på papiret til at ligne bedre investeringer for samfundet.

Det bliver konsekvensen af, at Transportministeriet har ændret sin samfundsøkonomiske regnemodel, vurderer professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

”Projekterne kommer alt andet lige til at se bedre ud,” konkluderer han. 

0:000:00