Transportvirksomheder går glip af EU-milliarder

NYHED: Danske transport og logistikvirksomheder får ikke del i de mange EU-milliarder til udvikling. De søger ikke.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Hvad er mulighederne for støtte?

De fleste støttemidler ligger i EU's 7. rammeprogram.

  • Budget: 372 mia. kr. 2007 - 2013
  • Er primært til forskning og udvikling inden for alle sektorer  - også transport.

 

Støtte kun til transportområdet:

Marco Polo

Budget: 3 mia. kr.

Programmet skal reducere overbelastningen af vejene og forbedre transportsystemets påvirkning af miljøet. Gerne ved projekter som flytter gods til alternative former for kombineret godstransport.

Hvem kan søge EU-tilskud? 

Det varierer fra program til program, men alle typer virksomheder lige fra vognmandsfirmaer til havne. Især i disse år er der fokus på SMV'erne.

  • Virksomheder  
  • Forskningsinstitutioner
  • Kommuner
  • Staten 

Ten Ordningen:
Danmarks interesser angående  EU-støttemidlerne vedr. transeuropæiske transportnet (dvs. infrastruktur: Det overordnede vejnet, banenet, havne, lufthavne m.v.) varetages af Transport- og Energiministeriet. Det er som hovedregel danske myndigheder, der søger, f.eks. styrelser under Transport- og Energiministeriet, men også f.eks. havne kan stå som ansøgere. 

Glem alt om, at EU-støttte er forbeholdt fattige EU-lande og ineffektive bjergbønder. EU-Kommissionen vil have øget konkurrencen i medlemslandene. Og de næste 7 år er der afsat 372 mia. kr. i EU's rammeprogram til forskning og udvikling.

Flere hundrede støtteprogrammer under denne ramme - samt andre programmer er interessante for transport- og logistiksektoren, men de danske virksomheder og forskningsinstitutioner er ikke skrappe nok til at hente EU-penge hjem til udvikling og forskning.

Ingen søgte transportprojekter
Hos EuroCenter under Forsknings- og Innovationsstyrelsen har man fingeren på pulsen. De er i tæt kontrakt med programkomitemedlemmer og Europa-Kommissionen om EU's 7. rammeprogram, ligesom man rådgiver interesserede.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00