Transportvirksomheder går glip af EU-milliarder
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerHvad er mulighederne for støtte?
De fleste støttemidler ligger i EU's 7. rammeprogram.
- Budget: 372 mia. kr. 2007 - 2013
- Er primært til forskning og udvikling inden for alle sektorer - også transport.
Støtte kun til transportområdet:
Marco Polo
Budget: 3 mia. kr.
Programmet skal reducere overbelastningen af vejene og forbedre transportsystemets påvirkning af miljøet. Gerne ved projekter som flytter gods til alternative former for kombineret godstransport.
Hvem kan søge EU-tilskud?
Det varierer fra program til program, men alle typer virksomheder lige fra vognmandsfirmaer til havne. Især i disse år er der fokus på SMV'erne.
- Virksomheder
- Forskningsinstitutioner
- Kommuner
- Staten
Ten Ordningen:
Danmarks interesser angående EU-støttemidlerne vedr. transeuropæiske transportnet (dvs. infrastruktur: Det overordnede vejnet, banenet, havne, lufthavne m.v.) varetages af Transport- og Energiministeriet. Det er som hovedregel danske myndigheder, der søger, f.eks. styrelser under Transport- og Energiministeriet, men også f.eks. havne kan stå som ansøgere.
Glem alt om, at EU-støttte er forbeholdt fattige EU-lande og ineffektive bjergbønder. EU-Kommissionen vil have øget konkurrencen i medlemslandene. Og de næste 7 år er der afsat 372 mia. kr. i EU's rammeprogram til forskning og udvikling.
Flere hundrede støtteprogrammer under denne ramme - samt andre programmer er interessante for transport- og logistiksektoren, men de danske virksomheder og forskningsinstitutioner er ikke skrappe nok til at hente EU-penge hjem til udvikling og forskning.
Ingen søgte transportprojekter
Hos EuroCenter under Forsknings- og Innovationsstyrelsen har man fingeren på pulsen. De er i tæt kontrakt med programkomitemedlemmer og Europa-Kommissionen om EU's 7. rammeprogram, ligesom man rådgiver interesserede.