Trods advarsler om dødsulykker: Bredt flertal vil lade 16-årige køre på hurtige knallerter

UNGE: Tidligere Socialdemokratisk modstand er forvandlet til opbakning til lovforslag om at sænke aldersgrænsen for unges adgang til at køre knallert 45. Politi og forskere frygter for de unges sikkerhed.

Forskere og organsiationer advarer om, at flere unge risikerer at blive slået ihjel i trafikken, hvis aldersgrænsen for knallert 45 sænkes fra 18 til 16 år.
Forskere og organsiationer advarer om, at flere unge risikerer at blive slået ihjel i trafikken, hvis aldersgrænsen for knallert 45 sænkes fra 18 til 16 år.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Vi kan se her i høringssvarene, at det er fuldstændigt entydigt, at det bliver frarådet.

Karsten Hønge (SF)
Transportordfører

Unge drenge og piger skal have lov til at få mere fart under hjulene på deres scootere og knallerter uden at få problemer med ordensmagten.

Med et nyt lovforslag vil regeringen give 16-årige mulighed for at køre på de såkaldte knallert 45, som hidtil har været forbeholdt personer over 18 år.

Ændringen har længe været en mærkesag hos transportordførerne fra Venstre og Dansk Folkeparti.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00