Trods politisk modstand: Hovedstadens Letbane er på vej

KOLLEKTIV TRAFIK: En letbane fra Lyngby til Ishøj er tæt på at blive en realitet trods modstand fra borgmester i Lyngby-Taarbæk, Sofia Osmani (K).

Sjællands første letbane er klar til at blive anlagt. Det oplyser Hovedstadens Letbane, der efter en udbudsrunde har udpeget sine foretrukne underleverandører til både anlægs- og driftsarbejdet.

”Hele projektet er klart, vi har gjort prisen op, og nu mangler ejerne blot at godkende det, inden vi sætter det i gang,” siger Henrik Plougmann Olsen, der er direktør i Metroselskabet & Hovedstadens Letbane.

Ejerkredsen er i dette tilfælde de 11 kommuner, som letbanen kommer til at forbinde på den 28 kilometer lange strækning, samt Region Hovedstaden og Transportministeriet.

Login

  • Anmeld

    Benny Andersen · IT medarbejder, DTU

    Letbane - For lidt og for langsomt

    Som pendler igennem de sidste 7 år fra Hedehusene til Lyngby (DTU), har jeg oplevet hvor uendelig lang tid det tager med den kollektive trafik. Min tur kan ikke gøres under 1 time og 45 minutter fra bolig til arbejde. Det er hurtigere på cykel.
    Jeg troede også Letbanen ville være et fremskridt, men har læst at den ikke bliver hurtigere end S-busserne, og dermed er det ligegyldigt at bruge alle de penge.
    Hvis man ikke kan få rejsetiden ned, vil borgerne fortsætte med at vælge bilen.
    Man bør droppe letbanen og anlægge en moderne bane i eget trace.
    Storkøbenhavn mangler i den grad en ordentlig ringrute, det her er ikke løsningen.
    Derfor frygter jeg at Letbanen bliver en undskyldning for at bygge videre på motorvejene, den er ikke til glæde for pendlere pga. dens langsommelighed.