Debat

Uffe Palludan: Dansk togdrift skal ikke gøre det beskidte arbejde for svensk afvisning af ukrainske flygtninge

Den svenske regering vil pålægge selskaber, der transporterer rejsende til den svenske grænse, at kontrollere om de rejsende medbringer gyldigt id. Det er at lade andre gøre deres beskidte arbejde, skriver Uffe Palludan. 

Hvis en flygtning ikke er i besiddelse af gyldig id - og det er de fleste flygtninge naturligvis ikke - så pålægger man transportselskaberne at afvise hende, når hun vil tage bussen, toget eller færgen til Sverige allerede mens hun er i eksempelvis Danmark, skriver Uffe Paludan. 
Hvis en flygtning ikke er i besiddelse af gyldig id - og det er de fleste flygtninge naturligvis ikke - så pålægger man transportselskaberne at afvise hende, når hun vil tage bussen, toget eller færgen til Sverige allerede mens hun er i eksempelvis Danmark, skriver Uffe Paludan. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Uffe Palludan
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den svenske regering har annonceret, at den under bødeansvar ønsker at pålægge transportselskaber, der transporterer rejsende til den svenske grænse, at kontrollere om de rejsende medbringer gyldigt id. Ordningen skal i givet fald træde i kraft 8. april.

Det er en kontrol, som man umiddelbart skulle tro, kunne udføres ved grænsen. Hvad er da baggrunden for denne noget sære procedure, hvor den svenske stat pålægger transportører at gøre noget i udlandet, for så ved grænsen at give dem bøder, hvis de ikke har gjort det?

Forhindring af ukrainske flygtninge

Den reelle begrundelse er, at man ønsker at begrænse tilstrømningen af ukrainske flygtninge til den humanistiske stormagt. Problemet er, at man ikke kan afvise flygtninge ved grænsen uden at komme i konflikt med FN's flygtningekonvention og så krakelerer det humanistiske image.

Ifølge konventionen, som Sverige naturligvis har tilsluttet sig, skal man give alle, der lever op til kriterierne for at være flygtninge, asyl, hvis de begærer det ved grænsen. Det handler derfor om at forhindre dem i at nå frem. Det er formålet. Det og intet andet.

Transportselskaberne skal gøre det beskidte arbejde, som regeringen er for fin til, så den formelt set kan leve op til flygtningekonventionen

Uffe Palludan
Fremtidsforsker

Man må derfor standse flygtningene allerede før grænsen, det vil sige i udlandet. Så hvis en flygtninge ikke er i besiddelse af gyldig id og det er de fleste flygtninge naturligvis ikke, så pålægger man transportselskaberne at afvise hende, når hun vil tage bussen, toget eller færgen til Sverige allerede mens hun er i eksempelvis Danmark.

For at sikre, at det sker, pålægger man transportselskaberne bøder, hvis de transporterer rejsende uden id til Sverige. Cirka 50.000 kroner per flygtning.

Kort sagt, transportselskaberne skal gøre det beskidte arbejde, som regeringen er for fin til, så den formelt set kan leve op til flygtningekonventionen. Kommer en flygtning uden papirer vil den svenske stat sige velkommen med den ene hånd, mens den udskriver en bøde til transportøren med den anden. Og heldigvis kommer der ikke ret mange.

Kan opfattes som brud på nabolandes suverænitet 

En sådan ordning kendes ikke fra andre europæiske grænser og kan opfattes som indblanding i nabolandenes indre anliggender og et brud på deres suverænitet og burde derfor kun gennemføres efter samråd med deres regeringer, herunder den danske.

Der er intet, der adskiller grænsen ved Øresund fra andre europæiske grænser, som kan begrunde en sådan ordning. Rundt om i Europa er der masser af steder, hvor en flod danner grænse og der er grænseovergang på en bro. Hvis en bus eksempelvis kørte over en bro over Rhinen mellem Franskrig og Tyskland ville ingen kunne få den tanke, at der skulle udstedes bøder til busselskaber for ikke at kontrollere om de rejsende medbringer id i nabolandet.  

Den svenske ordning er fuldkommen imod ånden i alt europæisk samarbejde, herunder Schengenaftalen

Uffe Palludan
Fremtidsforsker

Den svenske ordning er fuldkommen imod ånden i alt europæisk samarbejde, herunder Schengenaftalen. Ved Øresund er det herudover også imod ånden i alt nordisk samarbejde og alle visioner om at udvikle en Øresundsregion. Men det er den svenske regering villig til at sætte over styr, for at den kan sige, den overholder FN-konventionerne, som den reelt bryder.

Der er ingen grundlæggende forskel på Øresundsbroen og broerne over Rhinen og der er hundredevis af sammenlignelige broer over grænsefloder i Europa, hvor en sådan praksis også er utænkelig. Kun ikke på Øresundsbroen - set fra Stockholm. Det er, som man i Stockholm ikke har opdaget, at Øresundsbroen faktisk er en bro, oveni købet en bybro, der binder de to halvdele af en og samme by, København-Malmö, sammen. 

Den svenske regering skal ikke bestemme, hvordan togdrift i Danmark tilrettelægges

Under den store flygtningekrise i 2015-16 indførtes dengang i forståelig panik en lignende ordning med transportøransvar. Dengang kunne det begrundes i den konkrete situation. Det kan det ikke nu, hvor situationen er en ganske anden. Dengang fik det til konsekvens, at togsystemet over broen og på Amager og dermed til og fra Kastrup brød helt sammen.

Al togdrift mellem lufthavnen og Vestdanmark blev indstillet. En direkte forbindelse fra Kystbanen til lufthavnen blev indstillet. Trafikken med myldretidstog over broen blev indstillet. Og der blev indført et tidskrævende togskifte og kontrol i Kastrup, der sammen med den svenske grænsekontrol på ankomststationen Hyllie betød, at rejsetiden fra København til Malmö på cirka 30 minutter blev forøget til mellem 60 og 90 minutter.

Sådan var det i 16 måneder fra 4. januar 2016 til 4. maj 2017. Danmark bør ikke acceptere, at et sådan vanvid gentager sig. Den svenske regering skal ikke bestemme, hvordan togdriften i Danmark tilrettelægges og så oven i købet for at skjule, at den vil holde flygtninge fra Ukraine på afstand.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Uffe Palludan

Fremtidsforsker, foredragsholder
cand.polit. (Københavns Uni. 1984)

0:000:00