V: Brug for troværdige hastighedsgrænser

DEBAT: Når Venstre vil sætte hastigheden op til 90 kilometer i timen på landeveje, er det for at få troværdige hastighedsgrænser, som bilister til gengæld kan og skal overholde, skriver Karsten Nonbo (V), formand for Færdselssikkerhedskommissionen.

Karsten Nonbo (V)
Formand for Færdselssikkerhedskommissionen

I dag er der fartgrænser på 80 kilometer i timen på de lange, lige strækninger, hvor man ”kan se en skildpadde på flere kilometers afstand”.

Andre steder er der skiltet lavere hastighed, fordi det er nødvendigt. Disse skilte skal selvfølgelig ikke fjernes, og måske skal der yderligere nogle få steder skiltes til 80 kilometer i timen, hvis vi generelt hæver hastigheden til 90 kilometer i timen.

”Det er på landevejene, at mange dræbes”, er argumentet imod at hæve hastigheden her.

Ja, men jeg vil påstå, at dem, som dræbes, ikke lader livet lige netop for en hastighed mellem 80 og 90 kilometer i timen, men ved meget højere hastigheder – altså hastigheder, som i dag er og stadig vil være ulovlige.

Troværdige hastigheder
Skal vi have bilisterne til at respektere hastighedsgrænserne og overholde dem, så skal de også være troværdige og passe efter forholdene.

Lad mig nævne et eksempel fra min hjemegn: Ring Vest omkring Næstved havde en fartgrænse på 80 kilometer i timen indtil cirka 2011. Det er en vej uden sideveje, med hegn omkring, med cykelsti og lang stop-/sigtelinje.

I cirka 2010 bad daværende transportminister Hans Chr. Schmidt (V) Vejdirektoratet vurdere mange veje for at øge hastigheden til 90 kilometer i timen, og herunder kom man frem til, at nævnte ringvej skulle forbedres for 11 millioner kroner, før man forsvarligt kunne køre 90 kilometer i timen. Jeg spurgte derfor til, hvad gennemsnitshastigheden var, og hvor mange ulykker der var sket.

Svaret var 92 kilometer i timen og nul ulykker de sidste fem år. Så kunne hastighedsgrænsen hæves uden ekstraforanstaltninger, og der er stadig ikke sket ulykker.

Det er historier som denne, som gør, at vi risikerer at fremstå som utroværdige, og som desværre gør, at nogle bilister griber til selv at foretage deres egen vurdering.

Derfor: Skilt op, hvor det giver mening – det vil medføre større troværdighed - også når der er nedskiltet.

Selv om vi alle arbejder for færdselssikkerheden, så behøver vi ikke blive ”mere katolske end paven” – så er jeg bange for, at vi modvirker færdselssikkerheden.

 

Forrige artikel KL: Bussen skal være lokal KL: Bussen skal være lokal Næste artikel S: Danskerne kører bedre end de fleste S: Danskerne kører bedre end de fleste