Debat

Vejene skal bygges, hvor trafikken kommer

DEBAT: Politikerne og Infrastrukturkommissionen skal løse trængselsproblemerne ved at tænke udbygning af nye boligområder sammen med trafikplanlægning.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Peter Christensen,
afdelingsleder, Trafikplan, COWI

I den senere tid har det været meget debatteret, om vejene skal bygges, hvor trafikken er stor, eller om vejene skal bygges for at fremme regional vækst. Begge synspunkter er ganske valide og forståelige - men mest logisk er det nok, at vejene skal bygges, hvor trafikken kommer i fremtiden.

Efterspørgselsorienteret udbygning
Et fremherskende synspunkt er, at vejene skal bygges, hvor trafikken er. Vejudbygningen foreslås efter dette synspunkt typisk at ske, hvor trafikken og flaskehalsene er nu. Ofte dokumenteres dette med trafikale og samfundsøkonomiske analyser, hvor den fremtidige trafik beregnes ud fra den nuværende trafik fremskrevet med generelle vækstrater, der følger den økonomiske udvikling. Nogen gange regnes der endvidere med en (svag) øgning af trafikken som følge af en effekt af bedre infrastruktur.

Resultatet af dette synspunkt er som udgangspunkt, at udbygningen sker, hvor den aktuelle trafik er stor. Generelt giver dette investeringer med et godt samfundsøkonomisk afkast. Men det er en reaktiv metode, hvor udbuddet halter efter efterspørgslen.

Veje som redskab til at give regional vækst
Et andet synspunkt, der tidligere har været meget fremherskende, er, at veje skal bruges til at skabe regional vækst. Dette har givet anledning til en investeringspolitik, hvor en regional fordeling har været vigtigere end et egentligt trafikalt behov. Dette har givet anledning til en del vejprojekter med relativt dårlig kapacitetsudnyttelse.

Vi har faktisk gode eksempler herpå; den gamle fingerplan (udbygningen af hovedstadsområdet efter fingre med god kollektiv trafikbetjening og indfaldsveje) og såmænd også Ørestaden. Her sker arealplanlægningen og udviklingen hånd i hånd med infrastrukturudviklingen - ikke "hostende og pustende" efter en efterspørgsel, der med trængsel til følge er løbet fra kapaciteten, og heller ikke ud fra regionale kæpheste.

Peter Christensen
COWI

Trafikken kan styres - vejudbygning er et strategisk valg
Vejudbygning - og infrastrukturudbygning generelt - bør ikke ses enten som en fremmer af regional vækst eller en tilfredsstillelse af et nuværende behov. Vejudbygning bør også ske der, hvor vi planlægger, at vi vil have trafik­ken.

Der er derfor et tredje aspekt, der ofte undervurderes. Vejudbygningen bør således kobles tættere til arealplanlægningen, end tilfældet er i dag. Der, hvor vi ligger nye bolig- og erhvervsområder, skaber vi en trafik, som skal betjenes. Vi har faktisk gode eksempler herpå; den gamle fingerplan (udbygningen af hovedstadsområdet efter fingre med god kollektiv trafikbetjening og indfaldsveje) og såmænd også Ørestaden.

Her sker arealplanlægningen og udviklingen hånd i hånd med infrastrukturudviklingen - ikke "hostende og pustende" efter en efterspørgsel, der med trængsel til følge er løbet fra kapaciteten, og heller ikke ud fra regionale kæpheste.

Vi har behov for igen at komme på forkant, så vi sikrer gode investeringer i infrastruktur, der hænger sammen med arealplanlægningen og dermed med det fremtidige behov. Vi skal have aktive investeringer. Samtidig med at vi får lukket hullet mellem efterspørgsel og udbud de steder, hvor trafikken er endt i trængsel. Det er en stor udfordring for Danmark.

Og for Infrastrukturkommissionen - fælden er udelukkende at kikke på den nuværende trafik - fremskrevet med nogle generelle vækstfaktorer - og dermed udelukkende at bygge infrastrukturen, hvor trafikken er i dag. Det er "både og".

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Christensen

Direktør, Aktive Ejere, formand for Danske Spil, fhv. forsvars- og skatteminister & MF (V)
elektriker (1997), MBA (2018)

0:000:00