Debat

Vejforening: Brug for langsigtet infrastrukturplan

DEBAT: Folketinget og Vejdirektoratet bør afsætte midler til en infrastrukturplan frem mod 2040, skriver Thomas B. Olsen, formand for Dansk Vejforening.

I stedet for at planlægge infrastrukturen bare få år frem skal vi planlægge meget længere, skriver Thomas B. Olsen, formand for Dansk Vejforening. 
I stedet for at planlægge infrastrukturen bare få år frem skal vi planlægge meget længere, skriver Thomas B. Olsen, formand for Dansk Vejforening. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas B. Olsen
Formand for Dansk Vejforening

I Dansk Vejforenings seneste bidrag til debatten omkring regeringens varslede besparelser på byggeri- og anlægsprojekter slog vi fast, at ønsker regeringen vækst og beskæftigelse, så er investeringer i infrastruktur vejen frem.

Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) har selv udtalt, at nye veje bringer vækst, udvikling, investeringer og arbejdspladser til lokalområdet, hvorfor vi i Dansk Vejforening mener, at der ikke er grund til at udsætte investeringerne for længe.

Fond til veje
I Dansk Vejforening har vi tidligere talt varmt for en Vejfond, hvor midlerne øremærkes vejene og hermed sikrer finansiering til de mange nødvendige vejinvesteringer i Danmark.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

En Vejfond, der over 25 år afsætter årlige midler til vedligehold og udvikling af vejene. Vi inviterede endda sidste efterår alle transportordførerne til en debat på Christiansborg, hvor temaet for debatten netop var en Vejfond.

Her fik forslaget fra blå blok en god modtagelse, som dog i stedet foreslog en ny infrastrukturfond, hvor midlerne overvejende skulle øremærkes vejene. Hvorom alting er, vil en fond med midler til vejene kunne sikre Danmark den vækst og udvikling, som et veludviklet vejnet kan give.

I stedet for at planlægge infrastrukturen bare få år frem skal vi planlægge meget længere.

Thomas B. Olsen
Formand for Dansk Vejforening

En Vejfond vil endvidere kunne gå hånd i hånd med regeringens udtalelser om, at det nu skal være vejenes tur. En Vejfond vil sidst men ikke mindst kunne sikre finansiering til en langsigtet plan for det danske vejnet.

Langsigtet plan for infrastruktur 
I Dansk Vejforening mener vi, at infrastrukturen i Danmark skal ses ud fra et langsigtet perspektiv. I stedet for at planlægge infrastrukturen bare få år frem skal vi planlægge meget længere. På den måde kommer vi uden om hovsa-beslutninger og andet sognerådspolitik. Danmark har ikke en langsigtet plan, og derfor er det Dansk Vejforenings opfordring til Folketinget og Vejdirektoratet at afsætte midler til at lave en plan frem mod 2040.

Et flertal i Folketinget var for nylig inde på noget af det rigtige, da der blev foreslået at nedsætte en ny Infrastruktur-kommission, der skal tænke langsigtet, og som kan regne på, hvad der skal laves de næste 20-30 år. Forslaget modtog ikke opbakning fra Transport- og Bygningsministeren, som ikke var enig i, at det var det rette tidspunkt at nedsætte en ny Infrastrukturkommission på nuværende tidspunkt.

Men Hans Christian Schmidt kan da ikke være uenig i behovet for en langsigtet infrastrukturplan, som en Vejfond kan bidrage til at finansieringen af. Og med den aktuelle situation vedrørende Togfonden, er det da en oplagt mulighed at gentænke konstruktionen og finansieringen af Danmarks langsigtede infrastrukturinvesteringer, der kan sikre balance samt den bedste anvendelse af de begrænsede midler.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas B. Olsen

Koncerndirektør, Niras, bestyrelsesformand, Dansk Vejforening, bestyrelsesmedlem, DLF Beet Seed, Greater Copenhagen EU office, medlem, DI's bæredygtighedsudvalg og DI’s internationale markedsudvalg
e-mba (Simi 1995), hd-udenrigshandel (CBS 1990), cand.polyt. i bioteknologi (DTU 1988)

0:000:00