ITD: Husk rastepladserne i forhandlingerne

Der mangler rastepladser på motorvejsstrækninger, som regeringen lægger an til at udvide. Mange chauffører er nødt til at overskride hviletidsreglerne, men for 180 millioner kroner kan der gøres en stor forskel ved at bygge 484 nye lastbilparkeringspladser, skriver Carina Christensen.

Placeholder image
Der mangler rastepladser på de danske motorveje, skriver Carina Christensen. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens nye infrastrukturudspil, Danmark fremad, slår den fornuftige tone an allerede i indledningen.

"Investeringer i transport og infrastruktur kan løfte Danmark, binde landet sammen og gøre os rigere," hedder det således på første side.

Det er et budskab, som vi fra vejgodstransporten helt og aldeles kan tilslutte os. Hos ITD har vi særligt arbejdet for en styrkelse af det store H.

Det er beklageligt og uforståeligt ikke mindst fra en socialdemokratisk regering, at arbejdsmiljøet for de chauffører, der helt konkret holder Danmark kørende og landet forsynet, ikke har fået bare en smule opmærksomhed

Carina Christensen, direktør, ITD

Med opgradering af strækninger på både E20 over Fyn og E45 i Østjylland får vi rettet op på nogle af de kapacitetsmangler, der dagligt har kostet både tid og indtjening.

Og det er ikke småpenge, der er tale om: Danske Fragtmænd har lavet en undersøgelse af kørsel på E20 og E45. Den viste, at ud af 1.800 biler holdt 1.200 i kø godt 20 minutter i løbet af en arbejdsdag. Det bliver til 400 timer dagligt og koster virksomheden omkring 55 millioner kroner årligt.

De tal taler deres tydelige sprog, og det kan være meget vanskeligt at forstå, at nogen kan være uenige i, at tiden på vejene skal bruge på at køre frem for at holde stille.

De manglende rastepladser
Når der til gengæld er brug for at holde stille, er der desværre også udfordringer. Og de bliver ikke imødegået med planen.

For der mangler rastepladser – især på de stærkt belastede motorvejsstrækninger, som planen nu udvider – og det stiller alt for mange chauffører over for et helt urimeligt valg: Skal jeg få en parkeringsbøde eller risikere at overtræde køre- og hviletidsreglerne.

Det er beklageligt og uforståeligt ikke mindst fra en socialdemokratisk regering, at arbejdsmiljøet for de chauffører, der helt konkret holder Danmark kørende og landet forsynet, ikke har fået bare en smule opmærksomhed.

For 180 millioner kroner kan man anlægge 484 nye lastbilparkeringspladser og dermed mere end fordoble kapaciteten på disse rastepladser

Carina Christensen, direktør, ITD

Det er derfor vores håb, at behovet for rastepladser vil blive drøftet under forhandlingerne, så udvidelsen af vejene og følges op af en udvidelse af kapaciteten på rastepladserne.

Løsningen er der
Heldigvis er det hverken dyrt eller besværligt at få øget kapaciteten.

Vejdirektoratet udarbejdede i 2018 et forslag til en markant udvidelse af kapaciteten på 21 centralt beliggende rastepladser på statsvejnettet.

For 180 millioner kroner kan man anlægge 484 nye lastbilparkeringspladser og dermed mere end fordoble kapaciteten på disse rastepladser.

Det er en billig og omkostningseffektiv investering, som vil gøre en stor forskel for den enkelte chauffør. Derfor skal der fra ITD lyde en stærk opfordring til politikerne om at finde forslaget frem, når de om kort tid skal til forhandlingsbordet.


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser