Venstre: Dam fordrejer sandheden om baneprojekt

BAGGRUND: Selvom forhandlingerne om elektrificeringen af jernbanen i sidste uge brød sammen, er de politiske konflikter langt fra slut. Venstre anklager således transportminister Henrik Dam Kristensen (S) for at fordreje sandheden. VKO vil have genoptaget forhandlingerne.
VKO vil have genoptaget de kuldsejlede forhandlinger om elektrificeringen af jernbanen og foreslår en OPP-model.
VKO vil have genoptaget de kuldsejlede forhandlinger om elektrificeringen af jernbanen og foreslår en OPP-model.Foto: colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Det er helt urimeligt, at høringssvaret er blevet fordrejet. Det fremgår tydeligt, at DB Schenker ikke er imod dobbeltsporet, men tværtimod hilser det meget velkommen. De er imod, at jernbanedriften forstyrres, og det er vi fuldstændige enige i.

Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører (V)
Fakta

Dobbeltsporet i Sønderjylland 

Formål:
Udbygge og modernisere strækningen Vamdrup-Vojens, så hastigheden for passagertog kan hæves til 160 km/t. Desuden øges kapaciteten og regulariteten.

Hvordan:
Der bygges et nyt elektrificeret spor på ca. 20 km.

Budget:
Projektet forventes at koste 700 mio kr.

Forventet arbejdsperiode:
Medio 2013 til medio 2015.

Status på projektet:
Projektet er på et forberedende undersøgelsesniveau og forventes endeligt besluttet af Folketinget i slutningen af 2011.


Kilde: Banedanmark

Det var en skuffet transportminister der i sidste uge trådte ud af forhandlingslokalet for at møde pressen. Ministeren kunne meddele, at forhandlingerne om at elektrificere jernbanen til Esbjerg for 1,2 milliarder kroner var brudt sammen, da Venstre og Dansk Folkeparti havde stillet sig i vejen.

Forinden havde Henrik Dam Kristensen (S) forelagt forligspartierne en finansieringsmodel, hvor blandt andet et for længst besluttet projekt om et dobbeltspor i Sønderjylland skulle udskydes. Men det ville V og DF imidlertid ikke være med til. 

Efterfølgende begrundede transportministeren valget af netop det projekt med, at transportvirksomheden DB Schenker, som benytter sig af banen til daglig, ligefrem havde bedt om at få det ekstra spor udskudt.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00