“Vi er ikke bange for fremtiden”

OLIE: Bare fordi man repræsenterer oliebranchen, kan man godt bekymre sig om klimaet. Altinget har mødt brancheorganisationen EOF til en snak om elbiler, demokratiske oliefyre, grøn realisme - og en smule energikommission.

Direktør Peter Stigsgaard (til højre) og energipolitisk chef&nbsp;Jacob Stahl Otte - begge EOF -&nbsp;ser ikke nogen modsætning mellem at repræsentere olie- og benzinbranchen og samtidig kæmpe for et bæredygtigt klima.<br>
Direktør Peter Stigsgaard (til højre) og energipolitisk chef Jacob Stahl Otte - begge EOF - ser ikke nogen modsætning mellem at repræsentere olie- og benzinbranchen og samtidig kæmpe for et bæredygtigt klima.
Foto: Lars Helsinghof / Altinget
Klaus Ulrik Mortensen

Hvad har man ofret på transportsektoren? Næsten ingenting. Hvis man vil have grøn transport, kommer det ikke af sig selv.

Jacob Stahl Otte
Energipolitisk chef, EOF

Det er derfor relevant at stille spørgsmålet, om det er fornuftigt at blive ved at fremme udbredelsen af varmepumper gennem diverse offentlige kampagner, støtteordninger og afgiftslettelser. Støtter staten ikke bare en udvikling, som ville finde sted alligevel for de, der har råd.

Peter Stigsgaard
Direktør, EOF
Fakta
En tønde råolie kostede torsdag 38 dollar.
I januar var prisen dog helt nede på 28 dollar.
Det skal sammenlignes med, at prisen i juni 2015 var på 60 dollar.
Prisen toppede i sommeren 2008 på 147 dollar for en tønde olie.
Det internationale energiagentur (IEA) forventer, at de lave priser vil holde frem til 2017.

Efter at have tilbragt de seneste år i den politiske skammekrog er der optimisme at spore på Peter Stigsgaards kontor.

Et stenkast fra Rundetårn har direktøren for olie- og benzinselskabernes brancheorganisationen, EOF, taget plads ved kaffen og småkagerne. Beredt til en ny dag, en ny dagsorden.

Og i dag er agendaen særlig gunstig for Peter Stigsgaard og hans energipolitiske chef Jacob Stahl Otte. Regeringen har nemlig torsdag morgen offentliggjort nyheden om, at en ny energikommission i løbet af det næste års tid skal gøre os alle sammen klogere på, hvordan den grønne omstilling kan undgå at slå bunden ud af statskassen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00