Vognmænd, cyklister og miljømand roser sidste del af Kommissionens vejpakke
UDSPIL: Centrale transportaktører tager godt imod tredje del af EU-Kommissionens vejpakke. Mens udspillet nærstuderes, tegner fronterne i Europa-Parlamentet sig mellem dem, der kalder det realistisk, og dem, der kalder det uambitiøst.
Kim Rosenkilde
RedaktørKrav til lastbilers CO2-udledning og nyt sikkerhedsudstyr er centrale dele af EU-Kommissionens tredje og sidste udspil til en ny såkaldt vejpakke.
Med udspillet tager Kommissionen først og fremmest fat på den tunge transports klimapåvirkning og de tusinder årlige dødsulykker på Europas veje.
Hertil kommer en række initiativer omkring elektroniske fragtdokumenter, en handlingsplan for udvikling af EU-producerede batterier til transportsektoren, mere aerodynamiske lastbiler, mærkning af dæk og en strategi for at forberede udbredelsen af førerløs teknologi på vejene.
EU-Kommissionens vejpakke
EU-Kommissionen præsenterede i maj og november 2017 henholdsvis første og anden del af sin såkaldte vejpakke (også kaldet mobilitetspakke).
Vejpakken sigter især på at revidere EU-lovgivningen om adgangen til markedet for transportvirksomheder, social-, og arbejdsmarkedsforhold for chauffører og EU-reglerne for vej- og brugsafgifter for især tunge køretøjer.
Med Kommissionens tredje og sidste udspil rettes fokus på godstransportens CO2-udledning, trafiksikkerhed, førerløs teknologi og digitalisering. Det sker med afsæt i en række initiativer.
Det gælder blandt andet:
- Nye standarder for lastbilers CO2-udledning
- Elektroniske fragtdokumenter
- Krav til sikkerhedsudstyr i personbiler såvel som lastbiler og busser
- Handlingsplan for automatisk og førerløs teknologi
- Strategi for udvikling af europæisk batteriteknologi
Læs om alle initiativerne her.
Kilde: EU-Kommissionen, Folketingets EU-Konsulent