Vognmænd flygter ud af landet

Flere vognmænd etablerer sig syd for grænsen. Branchen advarer om en række forhold i Danmark, der tvinger vognmænd ud af landet.
I 2003 var andelen af danske lastbiler, der kørte over grænsen på 45,7 procent – i 2006 er den på 26,3 procent.
I 2003 var andelen af danske lastbiler, der kørte over grænsen på 45,7 procent – i 2006 er den på 26,3 procent.
Foto: _

Hvis bøderne blev ændret for bagatelfejl, samtidig med at lønomkostninger blev sænket, ville det være langt mere attraktivt at være vognmand i Danmark.

Christian Jensen
Næstformand i Foreningen af Danske Langturschauffører

Danske vognmænd tager konsekvensen af dårlige vilkår i Danmark og etablerer sig i stigende grad syd for grænsen. På bare tre år er andelen af danske lastbiler målt ved grænsen næsten halveret.

”Der forsvinder mange dansk indregistreret lastbiler til udlandet, og det er rigtig kedeligt for erhvervet,” siger Mogens Terkelsen, formand for International Transport Danmark (ITD).

Færre danske lastbiler over grænsen
På bare tre år er andelen af danske lastbiler, der kører over grænsen, faldet dramatisk. I 2003 var andelen af danske lastbiler, der kørte over grænsen, på 45,7 procent. I 2006 er den nede på 26,3 procent. En særtælling i 2006 viste også, at 16,1 procent af de udenlandske lastbiler, der kørte over grænsen, var fra danske vognmænds datterselskaber.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00