Debat

BUPL’s ledere: Skolerne har brug for flere pædagogfaglige ledere

DEBAT: Den nye skoleaftale betyder, at børnene skal bruge mere tid i SFO. Det bør give anledning til at ansætte flere pædagogfaglige ledere i skolernes lederteams og dermed vende den nuværende udvikling, mener Lederforeningen i BUPL.

Der
skal være flere ledere i skolernes lederteams med dyb indsigt i, hvad fritidspædagogikken kan, mener Lederforeningen i BUPL (arkiv).
Der skal være flere ledere i skolernes lederteams med dyb indsigt i, hvad fritidspædagogikken kan, mener Lederforeningen i BUPL (arkiv).Foto: Kaspar Wenstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Eva Munck Immertreu
Formand for Lederforeningen i BUPL

I sidste uge landede regeringen sammen med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF en aftale om en justering af skolereformen.

Det betyder, at børnene får kortere tid i skolen og længere tid i fritidsinstitutionen. 

Det giver os nogle nye muligheder for at få fritidspædagogikken bedre i spil, og det er godt. Fritidspædagogikken styrker nemlig børne- og ungefællesskaberne og trivslen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Den udvikler kreative og livsduelige børn, som lærer at tage ansvar i et demokrati. Det er meget vigtige kompetencer for vores børn og unge i fremtiden. 

Lederteams skal være tværfaglige
Men der er et "men", og det er stort. 

Når målet er at arbejde tværfagligt, så giver det absolut ingen mening, at lederteamene på skole- og fritidsområdet bliver mere og mere monofaglige.

Eva Munck Immertreu
Formand for Lederforeningen i BUPL

Antallet af pædagogfaglige ledere på skole- og fritidsområdet er faldet drastisk. Siden skolereformen trådte i kraft, er antallet af pædagogfaglige ledere i skolernes lederteams faldet med 35 procent.

Mange steder ser vi, hvordan SFO-lederne bliver afskediget, og i stedet bliver der ansat en leder i lederteamet med lærerfaglig baggrund.

En af hensigterne med skolereformen er at skabe bedre sammenhæng mellem skole og fritid og at styrke det tværfaglige samarbejde mellem lærere og pædagoger for at sikre bedst mulig kvalitet til børnene.

Når målet er at arbejde tværfagligt, så giver det absolut ingen mening, at lederteamene på skole- og fritidsområdet bliver mere og mere monofaglige.

Med den nye skoleaftale får børnene længere tid i SFO og fritidsinstitutioner. Det gør det endnu mere nødvendigt, at pædagogfagligheden er repræsenteret i skolernes lederteams.

Der skal være en leder med dyb indsigt i, hvad fritidspædagogikken kan, og som har de faglige kompetencer til – i tæt samarbejde med skolen – at lede fritidstilbud og SFO, som nu igen får en større og vigtigere rolle i børns og unges liv og udvikling.

Der skal ansættes flere pædagogfaglige ledere
Ledelseskommissionen har også fremhævet vigtigheden af faglig ledelse tæt på. At det er vigtigt, at lederen har kendskab til den faggruppe, hun skal lede, og at hun er tæt på både medarbejdere og kerneopgave.

Faglig ledelse tæt på skaber kvalitet – og det gælder selvfølgelig også på skole- og fritidsområdet, hvor pædagogerne er. 

Desuden er det er en vigtig og klassisk pædagogfaglig ledelsesopgave at opsøge og fastholde børn fra udsatte positioner i fællesskabet med andre børn og unge – ikke mindst i fritidsinstitutionerne. 

Derfor skal det drastiske fald i antallet af pædagogfaglige ledere ikke bare stoppes.

Udviklingen skal vendes nu. Det er nødvendigt, når vi skal udvikle fritidstilbud af høj kvalitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Munck Immertreu

Fhv. formand, Lederforeningen i BUPL
pædagog (1994)

0:000:00