Debat

Erhvervsskolernes Elevorganisation: Er målet bare at få en masse gennem et system, hvor de ikke trives?

Verden har forandret sig meget de seneste 50 år, men det har vores erhvervsuddannelser ikke. Der er brug for forandring, og her skal eleverne høres. Vi skal turde ændre de overordnede rammer, skriver Julie Madsen.

Der er brug for forandring af erhvervsuddannelserne. Vi skal turde&nbsp;kigge på os selv og være i tvivl om det, vi gør i dag, er rigtigt, skriver Julie Madsen.<br>
Der er brug for forandring af erhvervsuddannelserne. Vi skal turde kigge på os selv og være i tvivl om det, vi gør i dag, er rigtigt, skriver Julie Madsen.
Foto: Roskilde Tekniske Skole
Julie Kølskov Madsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Penge er ikke det eneste, der skal til for at sikre flere gennemfører og starter på erhvervsuddannelserne. Men er målet bare at få en masse gennem et system, hvor de ikke trives, eller de ikke uddanner sig til noget de har lyst til?

Landets erhvervsuddannelseselever er stolte af deres uddannelser og vil gerne være med til at gøre dem bedre, så stol på os

Julie Madsen
Formand, Erhvervsskolernes Elevorganisation

Det er det ikke for mig. I stedet bør vi have et system, der griber os og hjælper, både når det går godt, og når det går skidt.

På skolen betyder det blandt andet undervisning i høj kvalitet, vejledning og inddragelse af eleverne på meningsfyldte måder.

Men når der skal laves forandring, er det allervigtigste at have målgruppen for øje – nemlig eleverne.

Vi går hver dag på landets erhvervsuddannelser, og det er os, de er der for. Derfor bør forandringer ske med eleverne ved bordet, både nationalt, men også lokalt.

Landets erhvervsuddannelseselever er stolte af deres uddannelser og vil gerne være med til at gøre dem bedre, så stol på os og lad os være med, når forandringerne skal laves.

Er det, vi gør, rigtigt?

Forandringer er der brug for. Særligt er der behov for, at vi tør kigge på os selv og være i tvivl om det, vi gør i dag, er rigtigt.

Temadebat

Hvordan skal vi ændre erhvervsuddannelserne?

Skal flere unge vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse, er det ikke nok at tilføre penge – der skal også ændres på uddannelserne. 

Derfor spørger Altinget Uddannelse nu: Hvilke ændringer der er behov for? Og hvad skal politikerne lægge vægt på i de kommende forhandlinger om et løft?

I denne temadebat giver vi ordet til centrale aktører, politikere og eksperter på området.

Om Altingets temadebatter:

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected]

Der er lige nu alt for lidt fleksibilitet i systemet. Det gælder både, når man er i skole, og når man er på sin læreplads.

Der er ikke særlig gode muligheder for at eksperimentere og lære uden for skolen, blandt andet med ting som studieture, specialister og ny teknologi.

På lærepladsen kan det være svært, hvis man har særlige udfordringer eller vil udmærke sig ved eksempelvis skills, da hverken alle lærepladser eller systemet er særligt fleksibelt.

For at læringen kan komme i top, er der er brug for mere fleksibilitet. Men det kræver også, at lærerne skal være up to date.

Det betyder blandt andet, at lærere løbende skal efteruddannes, både pædagogisk og indenfor deres fag, samt at der er mere tid på uddannelsen, så man kan gøre flere forskellige ting.

Det er altså en større øvelse at sikre en mere fleksibel uddannelsestype, men vi tror, at det er nødvendigt for at få erhvervsuddannelserne til at fungere bedre i 2023.

Systemfejl

Verden har forandret sig meget de sidste 50 år, men det har vores uddannelser ikke, og måske er det nødvendigt nu.

Verden har forandret sig meget de sidste 50 år, men det har vores uddannelser ikke

Julie Madsen
Formand, Erhvervsskolernes Elevorganisation

For at lave en meningsfyldt forandring skal vi turde overveje, om systemet er, som det skal være, eller om der er mangler i systemet for at gøre plads til nye tider og nye elever.

Og derfor bør man også kigge på de mere overordnede rammer for uddannelsen. Selvom det i grove træk er godt, som det er, oplever vi, at man hurtigt kan blive blind for nye mulighederne. 

Det er et problem, hvis vi gerne vil udvikle uddannelserne og favne anderledes, end vi gør i dag. Ikke fordi alt skal ændres, men fordi der mangler selvindsigt til at se de udfordringer, der er i systemet i dag. 

Det er nødvendigt, at alle parter er åbne for nye muligheder for, at en reel forandring kan ske.

Alt i alt bør eleverne inddrages i forandringerne på deres uddannelse.

Der skal mere fleksibilitet på uddannelserne, lærere og forhold skal være i top og vi skal kunne se de udfordringer, der er.

Det lyder jo nemt nok, men det er det nok næppe. Vi håber, vi kan være med til at skabe en forandring i systemet, så uddannelserne kan følge med tiden.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Julie Kølskov Madsen

Formand, Erhvervsskolernes ElevOrganisation

0:000:00