Jakob Sølvhøj savner den samlende skole

MIN SKOLE: Jakob Sølvhøj (EL) startede i 1961 i en skole, hvor udenadslære og tæsk var fast inventar i klasselokalet. Reformerne gjorde sit indtog undervejs, og skolen var markant anderledes, da han forlod den i 1970.

Jakob Sølvhøjs (EL) skoletid fra 1961 til 1970 var præget af forandring. 
Jakob Sølvhøjs (EL) skoletid fra 1961 til 1970 var præget af forandring. Foto: Steen Brogaard/ft.dk
Kristoffer Kvalvik

Lærerne må skabe deres autoritet i kraft af deres undervisning og måden, de omgås eleverne på. Enhver overvejelse om at vende tilbage til fortidens autoritære skole er rigtig skidt.

Jakob Sølvhøj (EL)
Undervisningsordfører

Det fyldte meget i hjemmet i Helsingør.

Året var 1966, og Jakob Sølvhøj (EL) skulle starte i 6. klasse. Som noget nyt ville skolen lade eleverne i klassen fortsætte sammen. Før havde det været normen, at elever blev delt op efter 5. klasse. En boglig og en praktisk retning.

”Det blev utrolig positivt modtaget, at man ikke længere delte elever op på et så tidligt tidspunkt. Det var et skridt mod den enhedsskole, som vi har i dag,” fortæller han.

Dokumentation

Jakob Sølvhøj
Født 1954 i Helsingør

1.-2. klasse på midlertidige skoler

2. klasse på Espergærde Skole

3.-9. klasse på Mørdrup Skole

Student fra Helsingør Gymnasium i 1973.

Folketingsmedlem for Enhedslisten i Vestjyllands Storkreds fra 18. juni 2015


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00