Debat

92-gruppen: Mere klarhed over virksomheders ansvar søges

DEBAT: Regeringen skal skabe mere klarhed om virksomhedernes rolle i den danske udviklingspolitik. Det skriver Christine Jacobsen Mulvad, politik- og kommunikationsrådgiver for 92-gruppen.

Hvad er det for en rolle danske virksomheder skal spille for at skabe bæredygtig udvikling? Christine Jacobsen Mulvad, politik- og kommunikationsrådgiver for 92-gruppen, mangler svar fra regeringen.
Hvad er det for en rolle danske virksomheder skal spille for at skabe bæredygtig udvikling? Christine Jacobsen Mulvad, politik- og kommunikationsrådgiver for 92-gruppen, mangler svar fra regeringen.
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Christine Jacobsen Mulvad
Politik- og kommunikationsrådgiver, 92-gruppen

Virksomheder bliver inddraget mere og mere i forskellige tiltag og initiativer i forbindelse med danske udviklingsindsatser. Tendensen er ikke fremmed – i andre lande bliver der ligeledes kigget på, hvordan virksomheder kan bidrage til at skabe udvikling, og både i EU og FN bliver virksomheder tænkt ind i nye politikker og strategier på området.

Et eksempel på dette er FN’s nye verdensmål for bæredygtig udvikling, hvor der er bred enighed om, at hvis målene skal nås indenfor den planlagte tidsramme af 15 år, er der brug for at virksomhederne bidrager til arbejdet, og at regeringer, civilsamfundsorganisationer og virksomheder har en fælles interesse i at arbejde sammen.

Usikkerhed om ansvar
I kølvandet på denne udvikling er der sket forskellige fremskridt i forhold til udviklingen af virksomheders samfundsansvar i EU- og FN-regi. I år er det femåret for vedtagelsen af FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv (UN Guiding Principles for Business and Human Rights, UNGP).

På trods af at flere danske virksomheder i dag netop tænker i bæredygtige løsninger med fokus på samfundsansvar, er det stadigvæk regeringens ansvar at sætte klare rammebetingelser, der er med til at sikre en reel bæredygtig udvikling og lige vilkår.

Christine Jacobsen Mulvad
Politik- og kommunikationsrådgiver, 92-gruppen

De har været med til at kickstarte politiske initiativer på området i medlemslandene, og er nævnt i aftalen om de nye verdensmål sammen med andre relevante konventioner og aftaler. Sidstnævnte afspejler netop en anerkendelse af, at inddragelsen af virksomheder i udviklingssammenhænge og deres samfundsansvar hænger sammen.

Men hvad indebærer denne udvikling konkret? Hvad er det for en rolle danske virksomheder skal spille for at skabe bæredygtig udvikling? Og hvad betyder det for virksomhedernes samfundsansvar? Udover overordnede beskrivelser om at det er i alles interesse, at virksomheder bliver inddraget, optræder det ofte uklart defineret i danske udviklingstiltag og politikker.

Dette forårsager en vis usikkerhed om, hvilket ansvar og hvordan regeringen, virksomheder og civilsamfundsorganisationer skal og kan agere samt samarbejde.

Fokus på nødvendig omhu
I 92-gruppen arbejder danske civilsamfundsorganisationer for at styrke virksomheders ansvar med henblik på at skabe en ambitiøs, bæredygtig udvikling for alle, hvor hensyn til menneskerettigheder, miljø og klima bliver tænkt ind i nationale og internationale politikker og inddraget i virksomheders arbejde.

Vi tror på, at virksomheder kan og skal være med til at skabe bæredygtig udvikling, men at det er afgørende, at standarder og retningslinjer såsom UNGP, OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder samt miljømæssige safeguards i tråd med internationale konventioner bliver inkluderet og overholdt.

I den sammenhæng er det vigtigt, at der er fokus på nødvendig omhu (due diligence) fra virksomhedernes side. Det kan gøre dem i stand til at træffe beslutninger, så de undgår at medvirke til menneskerettighedskrænkelser, klima- og miljøskader og/eller skatte korruptionsskandaler, samtidig med at det er med til at fremtidssikre deres investeringer.

I arbejdet med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling er det helt centralt for målenes succes, at grundstenen for virksomheders engagement bliver baseret på bæredygtighed og menneskerettigheder, hvor investeringer i ikke-bæredygtige aktiviteter og produktion undgås.

Brug for mere klarhed og viden
På trods af at flere danske virksomheder i dag netop tænker i bæredygtige løsninger med fokus på samfundsansvar, er det stadigvæk regeringens ansvar at sætte klare rammebetingelser, der er med til at sikre en reel bæredygtig udvikling og lige vilkår. Regeringen har både en egeninteresse og ansvar i selv at efterleve de retningslinjer, som Danmark har været med til at arbejde for og har vedtaget.

Inddragelse af civilsamfundsorganisationers viden og erfaringer i erhvervsinitiativer kan være med til at sørge for, at virksomheders samfundsansvar automatisk bliver tænkt ind. De kan nemlig være med til at sikre at potentielle udfordringer bliver afdækket og imødekommet i kraft af deres kendskab og ekspertise i forskellige udviklingssammenhænge, og at menneskerettighedskrænkelser og miljøskader dermed bliver undgået.

Der er derfor brug for mere klarhed og viden for alle parter – her er det essentielt, at regeringen kommunikerer tydeligt om virksomheders rolle og sætter klare rammebetingelser for virksomheders samfundsansvar i forbindelse med den danske udviklingspolitik.

Dokumentation

Fra 4. maj og en måned frem sætter Udviklingsdebatten fokus på, hvilken rolle CSR skal spille i dansk udviklingspolitik og for danske virksomheders engagement i udviklingslande.

Følg debatten her.

Udviklingsdebatten på Altinget: udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget: udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected]


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christine Jacobsen Mulvad

Politik- og kommunikationsrådgiver, 92-Gruppen
cand.scient.soc. (Roskilde Uni. 2010)

0:000:00