Danmission erkender lovbrud: "Nu samler vi op på løse ender"
LOVBRUD: Danmission har ikke overholdt arbejdsmiljølovens krav om arbejdspladsvurderinger. Organisationen lover ændringer og vil læse op på lovgivningen. Det er en ren tilståelsessag, fortæller pressechefen.
Katja Beaula
RedaktionsassistentClaus Nordahl
MødelederHanan Chemlali
JournalistSimon Lessel
RedaktørLedelsen i organisationen Danmission har forsømt at lave en lovpligtig arbejdspladsvurdering (APV) blandt organisationens 62 lønnede medarbejdere. Det er et brud på arbejdsmiljøloven, og det erkender organisationen i et interview med Altinget.
“Det er en ærgerlig fejl.”
Ordene kommer fra Michael Trinskjær, kommunikationschef i organisationen Danmission. Han er træt af, at organisationen ikke har fået lavet den lovpligtige APV de seneste tre år.
“Det er simpelthen en ærgerlig fejl, at vi ikke har fået opdateret arbejdspladsvurderingen inden for tidsrammen. Det er normalt noget, vi har tjek på,” siger Michael Trinskjær fra Danmission, der arbejder for at styrke den globale kirke og bekæmpe fattigdom gennem deres engagement i Danmark og 12 andre lande.
APV’en er sådan set det vigtigste redskab, som loven giver arbejdsgiveren til at sikre, at man har styr på arbejdsmiljøet.
Peter Hasle
Professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet
Det vigtigste redskab
Det er et lovkrav, at alle organisationer og virksomheder med ansatte skal lave en skriftlig APV. Det er et simpelt, men vigtigt værktøj, der hjælper med at identificere problemer i arbejdsmiljøet og udpege løsninger, fortæller professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle.
“APV’en er sådan set det vigtigste redskab, som loven giver arbejdsgiveren til at sikre, at man har styr på arbejdsmiljøet,” siger Peter Hasle.
Derfor er Michael Trinskjær også ærgerlig over, at hans organisation ikke har styr på APV'en.
“Det er en ærgerlig forglemmelse, for vi har en veletableret arbejdsmiljøorganisation og en løbende dialog med medarbejderne om forskellige aspekter af arbejdsmiljøet,” siger kommunikationschefen og tilføjer.
“Sidst vi havde tilsyn fra Arbejdstilsynet fik vi en grøn smiley, som man kun får, når man har en gyldig arbejdspladsvurdering. Derfor er det brandærgerligt, at vi har misset at få den opdateret inden for tidsfristen.”
Men I har fået ny ledelse og sammenlagt to afdelinger. Skulle det ikke have givet anledning til at kigge på jeres arbejdsmiljø?
Danmission tilstår
“Det er jo en ren tilståelsessag, når vi har konstateret, at vi har misset at få lavet en opdatering i det her tilfælde. Så er det jo klart, at når vi går i gang med at lave en ny APV, så får vi samlet op på de løse ender, der må være.”
De 62 medarbejdere hos Danmission har derfor ikke haft mulighed for at udtrykke en eventuel utilfredshed med deres arbejde gennem den lovpligtige APV, og det beklager Michael Trinskjær. Han fortæller, at organisationen specifikt har prioriteret de udsendte medarbejdere og deres sikkerhed højt.
“Danmission har haft stort fokus på arbejdsmiljø og sikkerhed for udsendte og rejsende medarbejdere. Det er vi i hus med, og nu følger så fokus på arbejdsmiljøet blandt de ansatte i Danmark,” siger Michael Trinskjær og lover, at organisationens næste APV vil blive gennemført i starten af 2018.
Hvem har ansvaret?
I har 3.000 frivillige medarbejdere i organisationen og i jeres butikker. Indgår de frivillige i den kommende APV?
“Vi har 82 butikker, og alle butikker laver egne APV'er, og det gør de løbende.”
Du siger ikke, at de har lavet en APV, men at de er forpligtet til det?
“Butikkerne er forpligtet til selv at lave en APV, men til syvende og sidst er det organisationens ansvar. Men vi har ikke kendskab til, at de ikke har lavet det."
Siger du, at du ved, at jeres butikker har lavet en APV?
“Det går vi ud fra, for alle er blevet bedt om at lave APV.”
Fortæl os om dine oplevelser Altinget har i øjeblikket fokus på arbejdsmiljøet for ansatte og frivillige i danske civilsamfundsorganisationer. Arbejder du eller har du tidligere arbejdet i en ngo, som ikke har lavet en arbejdspladsvurdering? Og har du samtidig oplevet arbejdsmiljøproblemer i organisationen? |
Sådan gjorde vi Altinget sendte spørgeskemaet første gang 9. oktober 2017 og har efterfølgende sendt to påmindelser med minimum en uges mellemrum. Yderligere har vi forsøgt at skabe telefonisk kontakt til de organisationer, som ikke reagerede efter de første tre henvendelser. Ud af de 200 organisationer valgte 116 at deltage i undersøgelsen. |