Ombudsmanden om omstridt Kosovo-fængsel: Vores tilsyn "bliver mere begrænset" end i Danmark

Flere politikere bag Danmarks aftale om at leje fængselspladser i Kosovo har fremhævet ombudsmandens tilsyn som en vigtig faktor for, at ordningen kan lade sig gøre. Tilsynene i Kosovo vil dog blive mere begrænsede end i et dansk fængsel, siger ombudsmanden.

Det fremgår af Justitsministeriets lovforslag om leje af fængselspladser i Kosovo, at ombudsmandens tilsyn "ikke i fuldt omfang kan udøves på samme måde" som i Danmark.
Det fremgår af Justitsministeriets lovforslag om leje af fængselspladser i Kosovo, at ombudsmandens tilsyn "ikke i fuldt omfang kan udøves på samme måde" som i Danmark.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

En væsentlig årsag til at Danmark kan oprette fængselspladser i Kosovo og stadig overholde dansk lovgivning og internationale forpligtelser er, at ombudsmanden vil kunne føre tilsyn i fængslet.

Sådan har forklaringen lydt fra blandt andre Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, der er bag aftalen om at leje 300 fængselspladser til udvisningsdømte udlændinge i Kosovo.

En aftale, som justitsminister Mattias Tesfaye (S) kalder "banebrydende", mens flere organisationer beskriver det som “et nybrud i dansk ret”.

Mens Peter Skaarup (DF) “hundrede procent mener, at ombudsmanden kan varetage de tilsyn, der skal laves”, har Bjørn Brandenborg (S) under førstebehandlingen af forslaget også fastslået, at ombudsmanden vil føre tilsyn i Kosovo, “som de gør i danske institutioner”.

Men det bliver ikke det samme at føre tilsyn i Gjilan-fængslet i Kosovo som i et fængsel i Danmark, understreger Folketingets ombudsmand.

Det har været vigtigt at tydeliggøre over for Folketinget og omverdenen, hvad Ombudsmanden vil kunne føre tilsyn med, og hvad vi ikke vil kunne føre tilsyn med.

Niels Fenger
Folketingets ombudsmand

“Ombudsmanden fører kun tilsyn med danske myndigheder. Da de danske myndigheders opgaver ikke vil være lige så omfangsrige i Kosovo som i et dansk fængsel, vil vores tilsyn også blive mere begrænset,” siger han.

Den pointe fremgår også i Justitsministeriets lovforslag, hvor det beskrives, at Ombudsmandens tilsyn og behandling af klager “ikke i fuldt omfang kan udøves på samme måde” i Kosovo som for udvisningsdømte, der afsoner i Danmark.

Kun tilsyn af danske myndigheder

Årsagen til at ombudsmandens tilsyn ikke vil være lige så omfattende i Kosovo skyldes, at Danmark ikke vil have jurisdiktionen på alle områder af afsoningen ifølge lovforslaget om at leje fængselspladserne.

Når det kommer til blandt andet transport til og fra fængslet, sundhedsbehandling på et kosovarisk hospital og ved indsattes klager over krænkelser fra fængselsansatte, vil det nemlig være Kosovos jurisdiktion, der gælder.

“Det er de opgaver i Kosovo, som bliver udøvet af danske forvaltningsmyndigheder i henhold til dansk ret, vi kan føre tilsyn med. Ikke de opgaver, som bliver udøvet af kosovariske organer,” siger Niels Fenger.

Flere organisationer som Amnesty, Institut for Menneskerettigheder og Dignity har luftet bekymring omkring lige præcis det faktum, at der vil være dele af afsoningen i Kosovo, som ikke er under dansk jurisdiktion.

De frygter nemlig, at man på de områder ikke vil have mulighed for at sikre i praksis, at de indsattes rettigheder og Danmarks forpligtelse til menneskerettighederne bliver overholdt.

Ifølge lovforslaget fremgår det dog, at Ombudsmanden på disse områder vil kunne påse, at Kriminalforsorgen sikrer, at Danmarks internationale forpligtelser stadig bliver overholdt.

Samtidig understreger Niels Fenger, at hvis lovforslaget vedtages, “vil ombudsmandens tilsyn med de danske myndigheders opgaver i Kosovo i det væsentlige flugte med det tilsyn, vi har med de danske myndigheders opgaver i danske fængsler”.

Læs også

En varedeklaration til omverdenen

Da regeringen sammen med SF, Dansk Folkeparti og Konservative i december 2021 indgik aftalen om at leje fængselspladser i Gjilan-fængslet i Kosovo, vakte det røre fra flere fløje.

Både nationale og internationale organisationer har kritiseret aftalen for at medføre et muligt brud på de indsattes rettigheder, og flere har sat spørgsmålstegn ved ombudsmandens mulighed for at lave et tilstrækkeligt tilsyn i fængslet.

Ombudsmanden har dog ikke selv indgivet et høringssvar til lovforslaget.

“Ombudsmandens mandat er ikke retspolitisk, og jeg har derfor ingen holdning til den foreslåede model med leje af fængselsplads i Kosovo og dertil hørende tilsyn fra Ombudsmandens side,” siger Niels Fenger.

Siden aftalens indgåelse har Ombudsmanden og Justitsministeriet dog haft dialog om beskrivelsen af Ombudsmandens rolle i lovforslaget. Det viser en række dokumenter, som Altinget har fået aktindsigt i.

Da de danske myndigheders opgaver ikke vil være lige så omfangsrige Kosovo som i et dansk fængsel, vil vores tilsyn også blive mere begrænset.

Niels Fenger
Folketingets ombudsmand

Ifølge Niels Fenger har dialogen med ministeriet handlet om at klarlægge hvilke forudsætninger, der skal opfyldes, for at de kan løse tilsynsopgaven og samtidig tydeliggøre ombudsmandens rolle i lovforslaget.

“Det har været vigtigt at tydeliggøre over for Folketinget og omverdenen, hvad Ombudsmanden vil kunne føre tilsyn med, og hvad vi ikke vil kunne føre tilsyn med,” siger han.

Lovforslaget om leje af fængselspladser i Kosovo blev vedtaget i Folketingssalen 9. juni, men der er dog ikke flertal for finansieringen bag aftalen.

To af regeringens støttepartier, nemlig Radikale Venstre og Enhedslisten, står samtidig begge udenfor aftalen.

Radikale Venstre ønskede ikke at være med i aftalen, da “vi er på vej ud af en glidebane, når vi i Danmark ikke selv tager ansvar for vores indsatte,” sagde retsordfører Samira Nawa (R) til TV2, da den politiske aftale om fængslet blev indgået.

Hos Enhedslisten har retsordfører Rosa Lund også udtalt til DR, at partiet ikke er med i aftalen, da der er “meget dårlig chance for at holde øje med, at de indsattes rettigheder og menneskerettighederne bliver overholdt”.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Fenger

Folketingets ombudsmand, professor
cand.jur (1992), dr.jur. (2004)

0:000:00