Debat

Røde Kors: Danmark skal have en klar strategi for sit engagement i konfliktramte stater

Siden den nuværende udviklingspolitiske strategi blev forfattet, er det gået fra slemt til værre i en række konfliktramte stater. Det har rejst dilemmaer, der kalder på en ny strategi for Danmarks indsats i skrøbelige kontekster, skriver Peter Klansø.

Konflikter, repressive regimer, korruption, dårlig regeringsførelse og 
overtrædelse af basale rettigheder gør især 
stat-til-stat samarbejde svært i lande som Sudan, skriver Peter Klansø.<br>
Konflikter, repressive regimer, korruption, dårlig regeringsførelse og overtrædelse af basale rettigheder gør især stat-til-stat samarbejde svært i lande som Sudan, skriver Peter Klansø.
Foto: Zohra Bensemra/Reuters/Ritzau Scanpix
Peter Klansø
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den nye udviklingspolitiske strategi skal favne flere vigtige områder – såsom opbygning af stærkere sundhedsvæsener, migration, den humanitære folkeret, sikring af basale rettigheder, hurtig respons ved katastrofer og klimainitiativer, der gør det muligt at være på forkant med katastrofer. Men hvad mere specifikt fra den nuværende strategi skal fastholdes og styrkes?

Det, vi er stolte af her til lands og kendt for ude i den store verden, skal også afspejles i den kommende udviklingspolitiske strategi, nemlig modet og evnen til at passe på de svageste grupper – også når det er rigtig svært at gøre det.

Pragmatisk idealistisk balancegang

Når det gælder de særligt skrøbelige kontekster, så er udviklingen forværret siden den nuværende udviklingsstrategi, Fælles om verden, blev forfattet.

Vi kan og skal holde fast i at støtte udviklingen i lande, der af flere grunde er svære at arbejde i, uden dog at opgive den kritiske dialog med regeringslederne

Peter Klansø
International chef, Røde Kors

Konflikter, repressive regimer, korruption, dårlig regeringsførelse og overtrædelse af den humanitære folkeret og basale rettigheder gør især stat-til-stat samarbejde svært i lande som Sudan, Etiopien, Syrien, Afghanistan, Mali og senest Niger.

Op til 60 procent af verdens fattigste befolkning skønnes i 2030 at leve i såkaldte skrøbelige og konfliktramte stater (selvom disse kun huser 10 procent af verdens samlede befolkning).

Der er med andre ord gået fra slemt til værre. Ydermere gør den geopolitiske situation i dag, hvor magtbalancerne er mere uklare, end de har været i mange år, at de mange spredte konflikter lettere bliver motorer for regional ustabilitet. Det skal vi selvfølgelig være med til at undgå.

Der er mange dilemmaer forbundet med støtte til og samarbejde med sådanne stater. Skal vi vægte principiel afstandtagen fra det repressive regime højere end den konkrete hjælp og støtte til de befolkningsgrupper, som bliver ramt hårdest under selvsamme regime?

For den pragmatiske idealist bør ovenstående læses som en falsk dikotomi. Vi kan og skal holde fast i at støtte udviklingen i lande, der af flere grunde er svære at arbejde i, uden dog at opgive den kritiske dialog med regeringslederne herfor.

Vi skal være pragmatiske på den korte bane, og idealistiske når vi tegner visioner på den lange bane. Vi skal være klar med humanitære indsatser, når katastroferne rammer, og samtidig sigte mod mere langsigtede strategiske valg som at sikre udvikling og modstandsdygtighed.

Læs også

Ny strategi for skrøbelige kontekster

Men spørgsmål som ovenstående kalder på en klarere strategi for Danmarks engagement i skrøbelige kontekster – både sikkerhedspolitisk, diplomatisk og humanitært. En sådan bør involvere nye måder at samarbejde på tværs af sektorer, med lokale aktører og innovative partnerskaber.

I mange år har migrationsstrømme mod Danmark været det politiske hovedargument for at hjælpe i nærområderne. Det kan og må dog ikke stå alene.

Danmark kan gå forrest og vise at fremskridt, selv for lande som for eksempel Burkina Faso og Myanmar, er muligt. Kun ved det gode eksempels magt kan vi som et lille land punch above our weight.

Danmarks mulige medlemskab af FN’s Sikkerhedsråd i 2025-26 giver en platform for aktivt at vise, hvordan det faktisk er muligt på trods at arbejde humanitært og udviklingsorienteret i de områder, der med et symptomatisk begreb refereres til som ”politisk fremmedgjorte”.

Den lokaliseringsdagsorden, som for Danmark i flere år nu har været helt afgørende for at finde bæredygtige løsninger i samarbejde med vores partnere, bliver særlig relevant i lande, hvor vores udviklingsarbejdes legitimitet ikke kan hægtes op på en troværdig værtsstat. De lokale institutioner bliver derfor helt afgørende for, at vi kan lykkedes med kapacitetsopbygning, kontekstspecifikke responser med mere.

Dan Jørgensen og Lars Løkke skal turde at prioritere hjælpen der, hvor den er sværest at give. Fordi vi skal måles på relevansen og kvaliteten af vores hjælp. Ikke på hvor let det er at give den

Peter Klansø
International chef, Røde Kors

Civilsamfundets fortsatte rolle er derfor afgørende, særligt i disse skrøbelige kontekster. 

Vi skal ikke bare tage den lette vej

Dan Jørgensen og Lars Løkke skal turde at prioritere hjælpen der, hvor den er sværest at give. Fordi vi skal måles på relevansen og kvaliteten af vores hjælp. Ikke på hvor let det er at give den.

Det er for eksempel ikke i ovennævnte lande, at vi kan reducere mest på CO2-udledningen, men det er her, befolkningen vil opleve flest relaterede tab og skader, hvis vi ikke gør noget.

Den aktuelle situation i Libyen er et tydeligt eksempel på, hvordan konflikt, korruption og nedslidt infrastruktur har gjort landet mere sårbart overfor klimarelaterede katastrofer, som har ramt tusindvis af mennesker.

Engagerer vi os ikke, så lader vi de allermest udsatte mennesker i stikken, og i værste fald i hænderne på paramilitære organisationer og autokratiske regimer.

Det nye finanslovsforslag synes at pege i den rigtige retning med en stærkere samtænkning af det humanitære, fredsopbyggende og langsigtede udviklingsarbejde. Risikoen er politisering af bistanden. Men den fleksibilitet, der lægges op til, er lovende.

Temadebat

Den nuværende udviklingspolitiske strategi, Fælles om Verden, har siden 2021 sat dagsordenen for Danmarks førte udviklingspolitik, men synger snart på sidste vers. Næste år starter forhandlingerne om den kommende strategi for 2025 og frem.

Det sætter Altinget fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører til at give deres bud på, hvad den næste udviklingspolitiske strategi skal indeholde.

Du kan læse oplægget for debatten her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Klansø

International chef, Røde Kors
mag.art. i kultursociologi (Københavns Uni. 1993)

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

0:000:00