Debat

IBIS: Ulande skal inddrages i kampen mod skattefusk

DEBAT: Ulande er ekskluderet fra aftale om udveksling af skatteinformationer og muligheden for at forfølge skattefusk. Dansk handlingsplan for politikkohærens må sikre fattige landes interesser, mener Lars Koch, IBIS' leder af politik og kampagner.
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi kan håbe, at en dansk handlingsplan for sammenhængende politik kan sikre, at målsætningerne om at bekæmpe fattigdom bliver varetaget på tværs af ministerierne.

Lars Koch
Leder af politik og kampagner, IBIS
Fakta

Fra 3. juni og en måned frem handler Udviklingsdebatten om den kommende danske handlingsplan for udviklingsvenlig politikkohærens.

Mød denne måneds debatpanel her.

Udviklingsdebatten på Altinget | Udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget l Udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til kafr@altinget.dk.

Af Lars Koch
Leder af politik og kampagner, IBIS

Den danske regering og senest de danske kandidater til Europaparlamentet har en skarp retorik mod skattely og skattefusk.

Det gælder særligt alle de tiltag, der handler om at varetage danske interesser i, at selskaber og superrige betaler den skat, de skal.

I EU og gennem OECD arbejder regeringen målrettet for at skærpe reguleringen, så det bliver sværere at gemme sig for skattemyndighederne.

Men hov! Hvad med udviklingslandenes interesser? Sørger den danske regering for, at de fattigste landes interesser bliver varetaget? Meget tyder på, at det ikke er tilfældet.

I Danmarks udviklingsstrategi ”Retten til et Bedre Liv” står der, at Danmark vil
”Styrke indsatsen i kampen for at lukke skattehuller, adressere illegale kapitaloverførsler og fremme en retfærdig beskatning af naturressourcer i verdens fattigste lande.”

Det er helt afgørende for at skaffe penge til skoler, uddannelse og udvikling. Udviklingslandene taber i omegnen af 900 milliarder kroner årligt i skatteindtægter, primært fra selskabers skatteunddragelse og brug af skattely. Så politikken er på plads. Alligevel er det uklart, om regeringen forsvarer de fattige landes interesser, når det gælder.

Holder ulande udenfor
Den 6. maj vedtog 47 lande, heraf primært OECD-landene, at gennemføre automatisk udveksling af skatteinformationer. Det betyder i praksis, at lande automatisk kan få adgang til oplysninger om selskabers og rigmænds skattepligtige indtægter fra konti og skuffeselskaber i andre lande.

Udveksling af skatteinformationer vil gøre det vanskeligere for selskaber og rigmænd at unddrage sig skat ved at flytte pengene i skattely. Det er vigtigt, også for udviklingslandene. Tax Justice Network vurderer, at udviklingslandene har cirka 51.000 milliarder kroner uregistreret og ubeskattet i skattely, cirka det dobbelte af landenes samlede udlandsgæld.

Desværre bliver de fattige lande ikke inkluderet i denne udveksling af skatteinformationer. De rige lande og OECD, der designer systemet, mener ikke, at de fattige lande er klar til at modtage og tage vare på oplysningerne og skat. Det er skamløst.

I stedet for at være bekymret for, om udviklingslandenes skattesystemer er tilstrækkeligt sofistikerede til at modtage oplysninger om skattefuskere, ville det være betimeligt, om de i stedet kiggede på deres egne landes sofistikerede finanssystemer. For de fleste penge bliver med hjælp fra globale banker og finanshuse gemt i skattely i OECD-landene og de mange skattely, der er knyttet til OECD-landene. Det er ikke i Liberia, Mozambique eller Bolivia, problemet er, det er primært i OECD-landene.

Derfor ville det være naturligt at etablere et system, hvor ulandene kan modtage informationer uden samtidig at være klar til at levere den tilsvarende type informationer. Det vil give landene mulighed for at forfølge selskaber, super rige korrumperede politikere, der gemmer deres penge i Schweiz, England, Luxembourg og andre skattely.

Forsvar fattige lande uanset ministerie!
Hvor står den danske regering? Står den klar med et tydeligt forsvar for de fattige landes interesser, sådan som det er beskrevet i Udviklingsstrategien? Desværre ser det ikke sådan ud.

Når der forhandles skat og indsatser mod skattely i OECD og EU, så er det typisk enten Skatteministeriet eller Erhvervs og Vækstministeriet, der repræsenterer Danmark. Og de har ikke øje for udviklingslandenes interesser. Danida siger klart, at de ikke har ressourcer til at følge disse forhandlinger, selvom det er helt afgørende med en stærk stemme til forsvar for de fattige landes interesser.

Det er derfor helt afgørende at få etableret et system til at sikre, at der er sammenhæng i regeringens politik, uanset hvilket ministerium, der repræsenter Danmark. Vi kan håbe, at en dansk handlingsplan for sammenhængende politik kan sikre, at målsætningerne om at bekæmpe fattigdom bliver varetaget på tværs af ministerierne. Og indtil da, at både Skatteministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet vil arbejde for, at tiltag mod skattely og fusk ikke bare kommer Danmark og andre rige lande til gode, men også de fattigste lande. Det skylder vi dem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Koch

Generalsekretær, Oxfam Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1997)

0:000:00