Debat

Folkekirkens Nødhjælp: Klimakompensation kan være bedre end ikke at gøre noget

Det er ikke greenwashing at hjælpe virksomheder med CO2-kompensation, så længe de tager konkrete og ansvarlige initiativer for en mere bæredygtig drift, skriver Birgitte Qvist-Sørensen.

Det er ikke greenwashing - og i vores øjne ikke aflad - at tilbyde AGF og andre virksomheder CO2-kompensation, så længe de tager konkrete og ansvarlige initiativer for en mere bæredygtig drift, skriver Birgitte Qvist-Sørensen.
Det er ikke greenwashing - og i vores øjne ikke aflad - at tilbyde AGF og andre virksomheder CO2-kompensation, så længe de tager konkrete og ansvarlige initiativer for en mere bæredygtig drift, skriver Birgitte Qvist-Sørensen.Foto: Lars Møller/Ritzau Scanpix
Birgitte Qvist-Sørensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Folkekirkens Nødhjælp er vi ret vilde med AGF.

Det handler ikke om fodbold, men om den århusianske fodboldklubs grundlæggende værdier, herunder deres ambitioner for at drive en mere bæredygtig og klimaansvarlig forretning.   

Derfor er fodboldklubben én af de virksomheder og organisationer, som Folkekirkens Nødhjælp det seneste år har indgået en klimaaftale med.

Temadebat

Kan 'grønne' civile aktører samarbejde med erhvervslivet?

Klimakrisen kræver, at alle sektorer omstiller sig. Men kan grønne ngo'er og erhvervssektoren forenes om en grønnere fremtid uden at give køb på mål og værdier?

Disse spørgsmål undersøger Altinget Civilsamfund i en ny temadebat.

Listen over paneldeltagere tæller både eksperter, civile aktører og erhvervsliv. Debattørerne kan findes her.

Om temadebatter:
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Vil du deltage i debatten? Skriv til [email protected].

Klimaaftalen indebærer, at AGF kompenserer for deres CO2-udledning gennem træplantning i Uganda. Samtidig støtter de arbejdet med klimatilpasning, hvor småbønder lærer om nye landbrugsmetoder og afgrøder, der kan modstå klimaforandringerne.

Kompensation er i en overgangsperiode den bedste løsning

Nogen vil muligvis indvende, at de hviie (som AGF kaldes i Århus) begår greenwashing, og at vi i Folkekirkens Nødhjælp giver aflad for fodboldklubbens CO2-ugerninger.

Men sagen er, at AGF som det første store danske sportsbrand har udarbejdet en bæredygtighedsstrategi, hvor de investerer i certifikater fra vindmøller, indfører genbrugsprogrammer, genanvendte materialer til spilledragter og andre initiativer. 

Vi hjælper dem med at kompensere for de CO2-udledninger, de på den korte udebane ikke selv kan gøre noget ved, så længe de gerne vil spille fodbold i toppen af Superligaen, og hvad dertil hører af transport og flyrejser til træningslejre.

Lige så vel som vi i vores egen drift og klimapolitik ikke kan reducere alle vores udledninger i forbindelse med nødhjælpsarbejdet med det samme, men også må kompensere med træplantning for de flyrejser, vi ikke kan undvære.

Det er ikke greenwashing - og i vores øjne ikke aflad - at tilbyde AGF og andre virksomheder CO2-kompensation, så længe de tager konkrete og ansvarlige initiativer for en mere bæredygtig drift. Og samtidig støtter vores arbejde med klimatilpasning til gavn for fattige mennesker, der udleder mindst CO2, men betaler den højeste pris for de globale temperaturstigninger. Træerne vokser ikke ind i himlen, men gør en konkret forskel.

Klimakompensation må aldrig blive en sovepude, men i en overgangsperiode, hvor vi arbejder på den grønne omstilling, er det bedre at kompensere, end ikke at gøre noget.

Vi samarbejder ikke med hvem som helst

Det vigtige for os er, at de virksomheder og organisationer - vi samarbejder med – reelt handler i en bæredygtig og mere klimaansvarlig retning.

Træerne vokser ikke ind i himlen, men gør en konkret forskel

Birgitte Qvist-Sørensen
Generalsekretær, Folkekirkens Nødhjælp

Både når det gælder klimaaftaler, som vi har indgået med AGF, Natur-Energi, JPS Marselis, Silkeborg Højskole og så videre, og når det gælder vores internationale samarbejde med danske og udenlandske virksomheder om fødevaresikkerhed og markedsadgang for fattige ugandiske eller cambodjanske bønder.

Der er generelt et massivt behov for, at private virksomheder og organisationer involverer sig i klimaindsatsen. Det gælder også for store sportsbrands, der har enorm indflydelse på det omgivende samfund med fans og kommercielle partnere. 

Klimakrisen kan kun løftes i fællesskab og i partnerskaber på tværs af alle sektorer. Og nej, vi samarbejder ikke med hvem som helst. Vi er opmærksomme på greenwashing, og at virksomheder låner af Folkekirkens Nødhjælps grønne troværdighed.

Men vi samarbejder med dem, hvor der er et match i værdisættet både i forhold til bæredygtighed og ansvarlighed i bredere forstand.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Birgitte Qvist-Sørensen

Fhv. generalsekretær, Folkekirkens Nødhjælp, formand for 'Verdens Bedste Nyheder'
cand.theol. (Aarhus Uni. 1991), MMD (CBS 2006)

0:000:00