Debat

DSR: Frikommunerne skal lade sygeplejersker udføre flere opgaver

DEBAT: Kommunerne i frikommuneforsøget skal give sygeplejersker tilladelse til at udføre de opgaver, som de gennem deres uddannelse har kompetencerne til, skriver Grete Christensen. 

"Der er i dag flere bindinger og låste rammer, som vi i Dansk Sygeplejeråd gerne ser frikommunerne tage brydetag med," skriver Grete Christensen.
"Der er i dag flere bindinger og låste rammer, som vi i Dansk Sygeplejeråd gerne ser frikommunerne tage brydetag med," skriver Grete Christensen.Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Daniel Bue Lauritzen er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har været ansat hos Altinget siden 2017.

Daniel er redaktør for Altinget By & Bolig og Altinget Transport. Han har tidligere været ansvarlig for Altinget Udvikling og Altinget Christiansborg og været tilknyttet både forside- og debatsektionen. 

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Grete Christensen
Formand for Dansk Sygeplejeråd

Syv kommuner får fra årsskiftet ”fuldstændig frihed” til at udvikle servicen til borgerne på udvalgte områder.

Vi håber, at kommunerne tager imod regeringens opfordring og udnytter muligheden til at gøre os mere opmærksomme på, hvordan velfærdsydelser kan leveres på en klog og effektiv måde med høj kvalitet.

Der er i dag flere bindinger og låste rammer, som vi i Dansk Sygeplejeråd gerne ser frikommunerne tage brydetag med. Ministeriet har her en stor rolle i at give kommunerne de rette frihedsgrader.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

For det første skal kommunerne give sygeplejerskerne lov til at udføre opgaver, de allerede – som uddannede sygeplejersker – har kompetencerne til.

For eksempel må en sygeplejerske, der konstaterer, at en ældre borger lider af forstoppelse, ikke igangsætte en behandling uden lægens tilladelse. Eller undersøge en urinprøve ved mistanke om en urinvejsinfektion.

For eksempel må en sygeplejerske, der konstaterer, at en ældre borger lider af forstoppelse, ikke igangsætte en behandling uden lægens tilladelse

Grete Christensen
Formand for Dansk Sygeplejeråd

Imens risikerer borgeren at skulle vente på behandling, fordi sygeplejersken ikke kommer igennem til lægen.

Derfor er der brug for et selvstændigt virksomhedsområde til sygeplejerskerne, og frikommuneforsøgene er en oplagt mulighed for på den måde at vise tillid til sygeplejerskernes faglighed.

Så kan vi også undgå noget af det unødvendige bureaukrati, der stjæler kostbar tid hos både læger og sygeplejersker.

Overlap på sundheds- og servicelov
For det andet skal der tænkes nyt, i forhold til at medarbejderne i kommunerne både leverer pleje og behandling efter serviceloven og sundhedsloven.

En borger kan i dag modtage personlig pleje, ernæringsvejledning og forebyggelse efter både serviceloven og sundhedsloven.

En borger kan også modtage for eksempel rehabilitering efter både serviceloven eller sundhedsloven.

Og serviceloven og sundhedsloven har vidt forskellige krav til blandt andet skriftlig afgørelse, klagevejledning, dokumentation og opfølgning. Dette er langt fra optimalt set fra medarbejdernes og borgernes synspunkt.

Slip fagligheden fri
For det tredje er det vigtigt, at frikommunernes nye frihedsgrader bliver udnyttet og udfyldt i en dialog mellem den øverste ledelse og medarbejdere og ledere.

Kommunerne skal slippe medarbejdernes og ledernes faglighed fri og vise tillid til, at de bedst ved, hvad der er brug for hos den enkelte borger og dennes pårørende.

Tilliden til medarbejderne kan også ske ved, at kommunerne tager et opgør med bestiller-udfører-modellen, hvor der skal ligge en visitation forud for, at medarbejderne iværksætter en indsats.

Samtidig skal kommunerne gives mulighed for flerårige budgetter. Her har ministeriet også et ansvar.

Samarbejde med foskerne
Endelig – og for det fjerde – skal der lyde en kraftig opfordring til, at kommunerne indleder et samarbejde med forskningsmiljøer og derigennem sikrer god vidensopsamling og dokumentation.

I Norge oprettes der Universitetskommuner – som en kommunal pendant til Universitetshospitaler. Dette vil styrke forskningen i god omsorg, pleje og sygepleje og generere viden, som kan sikre høj kvalitet og sammenhængende og helhedsorienterede indsatser til den enkelte borger.

En sidste opfordring skal lyde, at frikommuneforsøgene ikke bliver en sovepude for landets øvrige kommuner.

Dog kan man håbe, at frikommunerne sætter et ambitionsniveau, der kan rykke ældreplejen i alle landets kommuner.

Men under alle omstændigheder ser vi frem til at såvel medarbejdere, tillidsvalgte, ledere, borgere og pårørende vil blive inddraget i denne vigtige proces for at skabe nye og bedre løsninger for værdig ældrepleje.
 

Dokumentation

Temadebat: Kan Mette Frederiksens vilde idé skabe vilde resultater?

”Det er en lidt vild idé.”

Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen, da hun ved Folketingets åbning lancerede planerne om at give syv kommuner næsten ubegrænset frihed i indretningen af folkeskole-, dagtilbuds- og ældreområdet.

Spørgsmålet er, om den vilde idé kan skabe vilde resultater. 

Hvordan kan kommunerne bedst udnytte friheden? Hvilke forbedringer kan vi forvente at se? Hvordan skal forsøget evalueres? Kan de syv udvalgte kommuner danne inspiration for fremtidens kommunale velfærd? 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Grete Christensen

Fhv. formand, Dansk Sygeplejeråd
sygeplejerske (Holbæk Sygeplejeskole 1981)

0:000:00